Varumärkeskampanj för A-Assistans

a-assistans_kampanj.jpgohappa har producerat en ny varumärkeskampanj för A-Assistans Leimir AB.

Företaget anordnar personlig assistans åt assistansberättigade över hela landet och har närmare 500 anställda personliga assistenter.

- Vår vision är att bli Sveriges bästa assistansanordnare och det är våra duktiga och engagerade medarbetare som kommer att göra det möjligt, säger Mira Jonsson, VD på A-Assistans. Vad passar då bättre än att lyfta fram våra personliga assistenter när vi marknadsför vårt företag?

I kampanjen som består av annonser och film så är det de personliga assistenterna som har huvudrollen.

- Syftet med varumärkeskampanjen är att lyfta fram det viktiga arbete som personliga assistenter gör dygnet runt, året om, för en annan människa, säger Åsa Askne, projektledare och kundansvarig på ohappa. De tillhör en yrkeskategori som sällan får komma till tals eller synas på bild och det ville vi ändra på.

Det som är speciellt med denna kampanj är att vi kopplar tryckta och digitala medier och mäter effekten av dem tillsammans. Genom att scanna en QR-kod i tidningsannonsen med sin telefon länkas man till en film på YouTube där assistenten i annonsen berättar mer om sitt yrke som personlig assistent. Mätpunkter används i samtliga annonsoriginal och filmer så ohappa kan följa hur kampanjen utvecklas. Med hjälp av mätpunkterna kan vi se vilken tidning, vilken annons och vilken film som gett bäst resultat.

ohappa har tagit fram kampanjidén, gjort grafisk form, skrivit copy, gjort filmmanus, producerat filmerna och ansvarar nu för spridningen av kampanjen i såväl tryckta som digitala medier.
Mätning och utvärderingar sker kontinuerligt under kampanjtiden.

Kampanjen lanserades i slutet av februari och kommer att gå i fackpress resten av året.

Se filmerna på YouTube
Se kampanjen på Facebook
Läs mer om A-Assistans

Tillbaka

Prenumerera på vårt nyhetsbrev