Vänligen vänta medan meddelandet skickas...

Huddig

Lansering av Tigon Technology

I slutet av april 2015 lanserade Huddig AB Tigon Technology – en världsunik fullhybridteknologi som förväntas revolutionera branschen och förändra sättet som entreprenadmaskiner byggs på i framtiden. Den nya tekniken ger en högre verkningsgrad och bättre prestanda vilket resulterar i lägre bränsleförbrukning, mer effekt, högre dragningskraft, en tystare maskin samt ett mer miljövänligt arbetssätt.

Uppdrag

Med Tigon Technology ville Huddig visa upp sin innovationskraft och sitt tekniska kunnande för omvärlden. Målet med lanseringen var att få ett så stort genomslag som möjligt på den svenska marknaden och att även nå ut i internationell press.

ohappa fick i uppdrag att ansvara för lanseringen av den nya teknologin. I nära samarbete med Huddig drogs riktlinjerna för arbetet upp och en marknadsföringsplan togs fram. Planen genomfördes därefter under vintern och våren.

Logotype & Koncept

En revolutionerande nyhet som denna kräver en tydlig profil. Därför tog vi på ohappa fram en logotype för Tigon Technology. Resultatet blev en stilren logotype som nu är bärare av all kommunikation kring Tigon.

Förutom logotypen stärktes även konceptet med payoffen Taking Charge – en stark koppling till Huddigs position på marknaden samt att Tigon Technology även kan utföra jobb enbart på eldrift.

Digitalt

För att skapa största möjliga nyfikenhet och intresse, inleddes en teaserkampanj två månader före lanseringsdatumet. Teasers med engagerande budskap publicerades varje vecka på webben, i sociala medier och kombinerades även med printannonser i fackpress.

Ett nyhetsmail skickades ut en gång i veckan till alla som anmälde sitt intresse för teknologin. Plattformen för kampanjen var den webbsida som ohappa skapade för Tigon Technology. Sidan, som inför lanseringen enbart visade en nedräkning till eventet, besöktes av många nyfikna och förväntansfulla besökare. På lanseringsdagen släpptes version nummer två av kampanjwebbsidan med fullständig information, filmer, pressmaterial etc.

Tryckt material

ohappa tog fram samtliga trycksaker om Tigon Technology, allt från eventinbjudningar och broschyrer till roll-ups och fasadvepor. Allt material gjordes på både svenska och engelska.

Foto/film

Vi arrangerade fotografering av pressbilder på den nya konceptmaskinen och dokumenterade hela eventet med såväl stillbild som filmkamera. ohappa producerade även en film från eventet som vi spred via webb och sociala medier. En konceptfilm samt ett antal featurefilmer om Tigon Technology togs fram av företaget Nute.

Lansering/event

I slutet av april 2015 ägde lanseringen rum under två dagar i Hudiksvall. Första dagen bjöds Huddigs samtliga medarbetare in för att få en förhandsvisning av teknologin och dag nummer två var det dags för pressen och över hundra speciellt inbjudna gäster.

ohappa ansvarade för planering, projektledning, scenografi, inredning av lokaler, innehållsproduktion, genrep, körschema och kontakt med samtliga underleverantörer.

Press

För att få maximal pressbevakning bearbetade vi såväl svensk som internationell branschpress och affärspress inför lanseringen. Ett tiotal journalister bevakade eventet på plats i Hudiksvall och drygt 50 personer laddade ner presskit från webbsidan efter eventet. Till samtliga journalister på plats delades ett presskit ut, med pressbilder, filmer, pressmeddelanden och fakta om Tigon.

Mässor

På mässan MaskinExpo i Stockholm i maj så visade Huddig upp Tigon Technology för allmänheten för första gången. Konceptmaskinen var den stora publikdragaren under mässdagarna och intresset för den nya teknologin stort. Våren 2016 kommer konceptmaskinen visas upp internationellt för första gången – på Bauma i München.

Resultat

Intresset för Tigon Technology har varit mycket stort sedan lanseringen. Huddig har med sin nya fullhybridteknologi fått ett starkt gensvar från hela maskin- och entreprenadbranschen och även nått ut till nya målgrupper inom teknik, R&D och innovation.

Samtliga större branschtidningar, både i Sverige och internationellt, har skrivit om Tigon Technology, exempelvis Leveranstidningen Entreprenad, Maskinentreprenören, Entreprenadaktuellt, Koneviesti Magazine. Även nationella affärs- och tekniktidningar har gjort reportage om Tigon Technology, exempelvis Ny Teknik och Dagens Industri. Pricken över i:et var när den internationella tidningen IVT International (Industrial Vehicle Technology) skrev om Tigon Technology i sin juniutgåva och prydde omslaget med Huddigs konceptmaskin.

Antalet följare i sociala medier ökade med hela 1600 personer under lanseringskampanjen.

Filmerna om Tigon Technology har hittills visats drygt 90 000 gånger på sociala medier.

Tre månader efter lanseringen så har trafiken till huddig.com fördubblats och via de sociala kanalerna mer än fyrdubblats.

Vill du veta mer?

Står du inför en lansering? Kontakta oss så hjälper vi dig.

Åsa Askne

Projektledare

070-216 27 17

asa@ohappa.se

Ange ditt telefonnummer så hör vi av oss så fort vi kan!