SMP Parts  

Branding och kommunikation i print och digitala kanaler

För att öka kännedomen om SMP:s högkvalitativa utrustning och redskap för grävmaskiner och grävlastare bestämde sig företaget för att göra en rejäl satsning på sin marknadsföring.

NY GRAFISK PROFIL

Det första steget blev att göra ett omtag på företagets grafiska identitet och där startade ohappas samarbete med SMP. ohappa tog ett rejält omtag och skapade ett nytt grafiskt formspråk, tonalitet och bildspråk. Konceptet med människan och kunskapen bakom produkterna lyftes fram och blev en del av nytänket. Den grafiska profilen arbetades fram och anpassades till företagets redan väl inarbetade logotype.

RESPONSIV WEBBSIDA

ohappa fick i uppdrag att göra en responsiv webbsida som var integrerad med sociala medier. Det blev det första arbetet som gjordes utifrån den nya grafiska identiteten. ohappa jobbade med allt från strategisk planering, nytt grafiskt formspråk, filmer, bilder och textproduktion till teknisk utveckling och projektledning.

TRYCKT KOMMUNIKATIONSMATERIAL

Allt tryckt material uppdaterades enligt den nya grafiska profilen och med det nya strategiska tänket. ohappa producerade visitkort, säljfoldrar, produktkataloger, prislistor, säljblad och annonser där konstruktörerna fick fronta produkterna. Delar av det tryckta materialet finns också digitalt på SMP:s ISSUE.

MÄSSKONCEPT

Som ett led i att öka marknadens kännedom om SMP och deras produkter deltar de i olika mässor, såväl nationella som internationella. ohappa fick i uppdrag att ta fram ett nytt mässkoncept, med både monterdesign och mässmaterial som kan användas och fungera på olika mässor i olika länder. Här landade också den nya koncepttanken om människan och kunskapen bakom produkterna. Vi skapade en genomtänkt och profilerad monter med tillhörande interiörer - helt enligt den nya grafiska profilen. Vi producerade också allt mässmaterial, t ex rollups, vepor och ställöverdrag. Materialet anpassades och gjordes i flera språkversioner.

PRESS OCH ANNONSERING - PRINT OCH DIGITALT

Alla annonser, både i fackpress och i digitala kanaler, håller samma koncept och profil. ohappa upprättade en annonsplan för hela året och sköter all annonsering. Innehållet målgruppsanpassas beroende på budskap och kanal.

ohappa sköter den löpande kommunikationen med media för SMP. Vi producerar och skickar pressreleaser på olika språk, sköter kontakten med press och bevakar media.

RESULTAT

Med den nya grafiska profilen har nu SMP en tydlig identitet som genomsyrar både den tryckta och den digitala kommunikationen. De har blivit mer synliga på marknaden och antalet följare på sociala medier har ökat avsevärt.

Relaterade uppdrag

Prenumerera på vårt nyhetsbrev