SMP Parts  

Facebook-kampanj

Som en del i arbetet med att bygga upp SMP Parts digitala kanaler identifierades Facebook som en prioriterad kanal. Det tack vare möjligheten att snabbt kunna nå en engagerad målgrupp med riktade budskap.

SMP Parts hade redan en Facebook-sida, men med låg aktivitet. Första målet var därför att få fler engagerade följare, för att i nästa steg kunna kommunicera ut företags- och produktinformation. Det resulterade i en kampanj där vi satte upp följande mål:
- fler engagerade följare från rätt målgrupp
- fler e-postadresser av bra kvalité till nyhetsbrevet

I första steget publicerades en bild på en kaffekopp utformad som en grävskopa på SMP:s Facebook-sida. Genomslaget kom omedelbart då de befintliga följarna snabbt spred bilden vidare.

I nästa steg publicerades ett kort filmklipp samt en instruktion över hur man skulle göra för att få denna kaffekopp gratis. Allt som krävdes var att personen skickade ett mejl med sina kontaktuppgifter och samtidigt gav ett godkännande att SMP i fortsättningen fick använda mailadressen i sina nyhetsbrevs-utskick.

Tillsammans med kaffekoppen skickades också en uppmaning att fotografera sin kopp och publicera bilden på sociala medier med hashtag #smpcoffeecup. Detta resulterade i en mängd bilder på olika sociala medier och intresset bland målgruppen blev nu ännu större.

När alla kaffekoppar var skickade kunde vi se att intresset fortfarande var stort. Får att få en egen kopp hänvisade vi då målgruppen till de mässor och maskinvisningar som SMP skulle delta ta i.

RESULTAT

Resultatet av kampanjen blev över 800 engagerade följare på Facebook-sidan, nya kvalitativa e-postadresser till nyhetsbrevet samt fler besökare till mässor och maskinvisningar.

Prenumerera på vårt nyhetsbrev