2020 04 03 Varfor Marknadsforing Ar Viktigare An Nagonsin

Varför det just nu är viktigare än någonsin att fortsätta med dina marknadsföringsinsatser.

2020-04-03

Frågorna kring COVID-19 är många, svaren få och osäkerhet på marknaden är stor. Ingen kan säga säkert hur näringslivet kommer att påverkas. Många företag tvekar när det gäller marknadsföringsinsatser.

Är det läge att stoppa helt eller öka takten? Och om man ska kommunicera – hur gör man det på bästa sätt? Historiskt sett finns många bevis på företag som har vänt liknande krislägen till en möjlighet. Genom att kommunicera har de skaffat sig ett försprång till sina konkurrenter.

Sociala medier

Just nu är rekordmånga människor online. Många vuxna arbetar hemifrån och flera barn och ungdomar har undervisningen digitalt. Människor i allmänhet försöker stanna hemma så mycket som möjligt på grund av Coronaviruset och även fritiden spenderas till stora delar online. Givet ökad räckvidd, engagemang och tid som används på sociala plattformar är sociala medieinsatser oerhört viktiga.

 

Här är våra tips på vad företag bör prioritera i rådande läge:

1. Sökmotoroptimering (SEO)

Rätt utförd SEO, sökmotoroptimering, kan ge ditt företag topprankning på en sökresultatsida, exempelvis Google. Detta är av oerhört stor vikt om du har en produkt eller tjänst som dina kunder söker efter på Google. Resultat av SEO-arbete tar vanligtvis lite tid, men i tider som dessa när många företag pausar sitt SEO-arbete har du möjlighet att skaffa dig ett försprång.

2. Annonsering på Google och i sociala medier

Aktiv annonsering på sociala medier och Google håller ditt varumärke levande. Den position ni har i era kunders medvetande är färskvara och behöver underhållas. Vårt råd är att fortsätta att synas och höras så att er målgrupp köper från dig och inte dina konkurrenter, nu eller när krisen är över.

3. Nyhetsbrev

Ett relevant nyhetsbrev är en väldigt kraftfull kanal, särskilt när mottagaren känner till avsändaren. Detta är ett utmärkt sätt att kommunicera direkt med befintliga kunder för att fördjupa relationen. Ett generellt råd är att fortsätt bygga långsiktiga relationer med dina nuvarande och potentiella kunder. Marknadsföring handlar till stor del om att bygga upp ett förtroende, och vad vore bättre än att visa att ni finns där för era kunder även i utmanande tider?

Även om detta är en oerhört tuff tid för många av oss så kommer Coronakrisen vid någon tidpunkt att passera. Just nu har ni möjligheten att visa vad ert företag går för och fortsätta hålla ert varumärke top-of mind hos er målgrupp.

Kontakta oss på info@ohappa.se eller 0650-237 40 för att veta mer och höra hur vi kan hjälpa just ditt företag att synas.