Kommunikationsstrategi och varumärkespositionering för Setra
2015 inledde ohappa AB och Setra ett kommunikationsstrategiskt samarbete med bland annat varumärkespositionering och målgruppsanalys.

Setra är ett av Sveriges största träindustriföretag som förädlar råvara från ansvarsfullt brukade skogar. Setra ägs av Mellanskog och Sveaskog.

Uppdrag
Arbetet startade med en audit, en genomgång av befintligt kommunikationsmaterial samt företagets webbsida och övriga digitala kanaler. För att stärka kundperspektivet och förtydliga den interna bilden av företagets kommunikation genomfördes parallellt en kund-och självbildsundersökning tillsammans med en undersökningspartner (Marknadskraft).
Del två bestod av målgruppsanalys och positionering, där delar av arbetet genomfördes i workshopformat med representanter från verksamhetens olika delar. Med utgångspunkt från resultatet i undersökningen och övrigt arbete togs en önskad varumärkesposition fram.
Resultat
Arbetet resulterade i en kommunikationsstrategi som antogs av Setra under hösten 2015. Samarbetet fortsatte under 2016 med en implementering av strategin, främst gällande kommunikation i de digitala kanalerna.
”Jag uppskattar ohappas förmåga att kombinera strategisk höjd med ett konkret och resultatinriktat sätt att jobba. Affärstänk och kundnytta är centralt för dem, vilket har haft stor betydelse i vårt strategiarbete.
Lotta Löwhagen Lundberg
HR- och Kommunikationsdirektör
Setra Group
Kan vi hjälpa er med er varumärkesstrategi?
