Vänligen vänta medan meddelandet skickas...

Spendrups

Koncept och marknadsmaterial för KrogVis – Spendrups utbildningsprogram

I slutet av 2016 fick ohappa i uppdrag att ta fram konceptidé, namn och logotyp för Spendrups utbildningar. Önskemålet var att paketera de befintliga utbildningarna och göra dessa mer synliga och attraktiva för krögarna.

Bakgrund

Spendrups är ett svenskt familjebryggeri som grundade sitt första bryggeri redan 1897 i Grängesberg. Idag arbetar den fjärde generationen av familjemedlemmarna inom företaget. Spendrups arbetar nära sina kunder och har under alla år samlat på sig mängder av kunskap, som bland annat förmedlas i form av ett växande utbildningsutbud som riktar sig både till företagare och personal inom krog och restaurang. Förutom olika nivåer på utbildning inom öl- och vin omfattar även utbudet service, revenue management och mycket mer.

Uppdrag

Uppdraget gick ut på att ta fram konceptidé, namn och logotyp samt paketera utbildningarna för att göra dem mer attraktiva för krögarna.

Konceptnamnet blev det första steget i arbetet. Många förslag togs fram och i dialog med Spendrups valdes namnet KrogVis. Namnet kändes helt rätt – enkelt, kort och tydligt. Förutom att KrogVis logotyp skulle följa Spendrups grafiska profil, skulle den även spegla vad tjänsten innebar. Slutresultatet blev en tydlig logotyp där namnet omsluts av utvalda restaurangikoner.

Baserat på konceptet startade arbetet med att realisera det. Inför lanseringen som delvis gjordes i samband med en roadshow togs produktblad och övrigt utbildningsmaterial fram och anpassades till Spendrups befintliga och digitala kanaler.

– Utbildning är en väldigt viktig del i vår relation med våra företagskunder och vi vände oss till ohappa bland annat eftersom de har stor erfarenhet av marknadsföring inom B2B. När vi tillsammans med dem byggde ett grafiskt koncept kring utbildningarna blev vårt erbjudande tydligare både för oss och våra kunder. Det tydliga namnet och formen skapade stark igenkänning och vi kunde enkelt fortsätta att utveckla ett större utbud inom ramarna. Paketeringen har synliggjort utbildningserbjudandet för våra kunder och vi kommer med säkerhet att fortsätta växa inom det här området. Behovet av kunskap är stort, säger Monica Nordqvist, utbildningsansvarig på Spendrups.

Resultat

Resultatet blev ett nytt koncept för Spendrups – KrogVis som fortsätter att växa och utvecklas. ohappa levererar marknadsmaterial som exempelvis broschyrer, annonser och produktblad och material till mässor. Förutom fullbokade utbildningar och nöjda deltagare resulterade konceptet även i ett utökat antal utbildningar. Under 2017 utbildades över 400 personer inom KrogVis och antalet ser ut att öka under 2018.

– Vi har upplevt ett fint stöd från ohappa under den här resan och uppskattar att de har den erfarenhet vi söker. De är kreativa och snabba att återkoppla och kompletterar våra egna resurser och andra byråer på ett bra sätt, avslutar Monica.

Läs mer om Spendrups
Läs mer om Krogvis

 

 

 

Vill du veta mer?

Kontakta oss så berättar vi hur du kan ta nästa steg.

När du skickar in detta formulär godkänner du vår sekretesspolicy

Anna Westberg Engman

Projektledare

073-983 48 99

anna@ohappa.se

Ange ditt telefonnummer så hör vi av oss så fort vi kan!

När du skickar in detta formulär godkänner du vår sekretesspolicy