En lyckad logotyp kan hjälpa till att skapa ett starkt varumärke och bygga förtroende hos sina målgrupper. Att bedöma om en logga är omodern eller inte kan delvis vara en rätt subjektiv bedömning och beror på trender och stilar som är populära för tillfället. Den viktigaste aspekten är dock logotypens relevans hos sin målgrupp. En logotyp som inte längre representerar företagets värden, produkter eller tjänster kan uppfattas som omodern. Gamla typsnitt som var populära i början av 00-talet kan se omoderna ut idag och även vissa färger och färgkombinationer är mer karakteristiska för vissa tidsperioder.
Det är viktigt att en rebranding bygger på ett underliggande strategiskt varumärkesarbete och analys av marknaden.
Risken med en gammal logga är att den inte alltid är kompatibel med moderna plattformar och nutida tryckteknik. Det handlar framför allt om skalbarhet och läsbarhet. Logotypen ska vara tydlig på långt håll på exempelvis fasadskyltar, produktförpackningar, i enfärgstryck, och i digital form.
En av de viktigaste nycklarna till en tidlös logotyp är enkelhet. Om en logotyp är för komplex med många detaljer kan den vara svår att skala ner till mindre storlekar. Detta gör den mindre effektiv i dagens digitala värld med krav på responsivitet, och fungerar även sämre vid t.ex. brodyr på profilkläder. En del grafiska element, som skuggor, glödande effekter eller toningar som var populära förr, kan upplevas lite omoderna idag.
Om den nuvarande logotypen är välkänd hos sin målgrupp och branschkollegor, kan en oväntad förändring leda till förvirring. Kunderna kan ha svårt att koppla den nya logotypen till företaget, vilket kan påverka varumärkesigenkänningen och lojaliteten. Om syftet med att byta logotyp är att stärka varumärket, finns det en risk att målen inte uppnås om den nya logotypen inte utformas och implementeras på ett strategiskt riktigt vis. Därför är det så viktigt att en rebranding bygger på ett underliggande strategiskt varumärkesarbete och analys av marknaden.
Både ja och nej. Det finns absolut trender att tänka på vid utformande av en logotyp, särskilt vid skapandet av ett helt nytt varumärke eller produktvarumärke. Trots dessa trender är det viktigt att komma ihåg att varje varumärke är unikt. Det är viktigt att anpassa designtrenderna så att de passar den specifika varumärkesidentiteten och målgruppen. En bra logotyp är inte bara trendig, den är också tidlös och representerar varumärket på ett autentiskt och meningsfullt sätt.
En genomarbetad logotyp kan vara avgörande för ett företags framgång. Logotypen är ofta det första intrycket kunder får och den ska skapa förtroende, igenkänning och särskilja företaget från konkurrenterna. Genom färg och form kan den förmedla värderingar och skapa känslomässiga band till sin målgrupp. Att ha en konsekvent och samtidigt anpassningsbar form är a och o för en enhetlig varumärkesupplevelse över olika plattformar. En genomtänkt logotyp är en investering som bygger varumärkesidentitet och lojalitet, och spelar en nyckelroll i att skapa starka kundrelationer.
Vi på ohappa är med på Vd-dagen på Grand Hôtel i Stockholm den 4 oktober. Ett bra tillfälle om du som är vd vill prata om just ditt företags...
Ibland tar det helt stopp. Idéerna dyker inte upp och den kreativa processen står och stampar. Att komma fram med en ny smart och unik markn...