HUDDIG | KUNDRESA

Huddigs grävlastare tar världen med storm

Introduktion

Extern marknadsavdelning med helhetsuppdrag

År efter år fortsätter Huddig att förnya sig, de är modiga, kundorienterade och målinriktade i sin verksamhet. Vårt samarbete startade redan 2009 och sedan flera år tillbaka är ohappa Huddigs externa marknadsavdelning.

I nära samarbete med marknad- och försäljningschef, eftermarknad, kunder och återförsäljare är vi ett verkställande marknadsteam som hjälper till att hålla ordning, driva projekt och realisera planer, lyfta kreativiteten och producera marknadsmaterial. 

Arbetet omfattar bland annat:

  • Strategi och marknadsplanering i dialog med ledningsgrupp och marknadschef
  • Regelbundna avstämningar och planeringstillfällen
  • Visuell identitet och grafiska riktlinjer
  • Digital närvaro, webbproduktion, sökmotoroptimering och underhåll
  • Innehåll och publicering och annonsering i sociala medier och löpande kommunikation, pressmaterial
  • Produktion av bilder, bildspel och presentationer
  • Produktlanseringar och kampanjer
  • Mässor och evenemang
  • Konceptutveckling och aktivering
  • Stöd vid rekrytering och internkommunikation

Huddig tillverkar grävlastare i världsklass –multifunktionella maskiner för arbete på järnväg, linjebyggnad eller entreprenad. Verksamheten omfattar utveckling, tillverkning och eftermarknad, där allt sker under samma tak i Hudiksvall, medan marknaden finns både i Sverige och utomlands.

Med en lång och stolt hydraulikhistoria i ryggen och fullt fokus på en hållbar framtid utmanar de ständigt branschen. Kunderna kan nu välja mellan elhybrid- och dieseldrift när de beställer en maskin. Huddig har en marknad- och försäljningschef som samarbetar med återförsäljare på respektive marknad och i USA finns ett dotterbolag.

FRÅN MODELLER TILL KONCEPTMASKINER

Segmentering ur kundens perspektiv

Huddigmaskiner finns i tre olika utföranden – CITY, CABLE och RAIL, utrustade för olika användningsområden. Segmenteringen utgår från kundens intresseområde och behov av information. En insikt som fick stöd i en kundundersökning är att kunden utgår från sin egen verksamhet, följer branschorienterade tidningar och digitala forum, går på branschmässor och har ett nätverk i sin bransch. Det kan verka självklart, men få företag går hela vägen och förändrar så djupt som Huddig hade modet att göra.

Segmenteringen förändrade Huddigs sätt att presentera maskinerna för marknaden och förenklade affären för både kund och säljare. Tidigare utgick försäljningen från en maskinmodell och ett urval av utrustning och tillbehör. Nu startar man istället med en standardutrustad segmentsmaskin, därifrån kan maskinen uppgraderas med utrustning, redskap och tillbehör.

LANSERINGAR

Huddig dubblar framåt med lanseringen av TWIN POWER

Med lanseringen TWIN POWER gjorde Huddig ett ställningstagande för framtiden. Kunderna ska från och med nu ha möjlighet att välja mellan hydrostatdrift (diesel, med möjlighet att drivas på HVO), och hybriddrift. Det är ett viktigt ställningstagande och ett stort steg för miljön som verkligen sätter ribban för branschen. I och med TWIN POWER sätter Huddig tryck på branschen och även beställarna.

När Tigon Technology lanserades 2015 var Huddig först i världen med att lansera en teknologi för hybriddrift av grävlastare, som dessutom ökar prestandan. Maskinen är också tystare och har lägre bränsleförbrukning.

Huddig fick ett starkt gensvar från hela maskin- och entreprenadbranschen och samtliga större branschtidningar, både i Sverige och internationellt, har skrivit om Tigon Technology. Pricken över i:et var när IVT International prydde omslaget med Huddigs konceptmaskin.

"Vi når en helt annan nivå rent kreativt och jag vet att ohappa alltid håller koll. De håller tempot och ser till att saker görs i tid och är självgående när vi har intensiva perioder. Att ha tillgång till ohappas samlade kompetens är en väldigt stor fördel för oss."

Daniel Myrgren, Marknad- och försäljningschef, Huddig