Victor Energy

Framtidens linjebyggare med fokus på rekrytering

2024 -

Grängesberg

Arbetet omfattade bland annat:

  • Varumärkesarbete

  • Brand Guide

  • Tonalitet

  • Workshops

  • Kärnvärden/vision/manifest

  • TeamTailor-sida

  • Översättning

En stabil, kvalitativ och framtidssäkrad varumärkesplattform.

Victor Energy är den snabbast växande aktören i Sverige inom transmissions- och distributionsledningar samt transformatorstationer.

Det kanadensiska moderbolaget har verksamheter i flera europeiska länder och har de senaste åren fokuserat starkt på den svenska marknaden.

För att uppnå sina ambitiösa tillväxtmål bad företagsledningen oss om hjälp att utforma en ny varumärkesplattform, särskilt anpassad för Sverige.

Med fokus på Victor Energys snabba tillväxt och behov av kompetent personal, började vi med att uppdatera företagets TeamTailor-sida. Vi granskade och förbättrade texter, bilder och layout för att tydligare förmedla företagets själ och vision.

Samarbetet fortsatte med flera workshops där vi tillsammans med ledningsgruppen identifierade företagets befintliga kärnvärden, marknadsposition och framtidsvision. Resultatet blev en ny Brand Guide med grafiska riktlinjer, typsnitt, tonalitet, bildspråk samt fyra nya kärnvärden, kompletterade med beskrivningar om vad var och en innebär i praktiken. Utifrån den nya grafiska profilen uppdaterades också företagsmallar och webbsida.

Vi skapade även ett företagsmanifest för att internt kommunicera det "nya" Victor Energy.

För att säkerställa en enhetlig kommunikation översattes till sist allt material till engelska för moderbolaget i Kanada.

Huvudsyftet med samarbetet var att stärka företagets arbetsgivarvarumärke. Som en relativt liten aktör på marknaden måste företaget attrahera den bästa kompetensen, vilket kräver att kommunikationen är skarpare och tydligare än konkurrenternas. Efter det omfattande varumärkesarbetet har Victor Energy nu en stabil, kvalitativ och framtidssäkrad plattform att kommunicera ifrån.

Samarbetet fortsätter nu med skapandet av innehåll för sociala medier samt strategisk planering för bolagets framtida tillväxt.

”Resultatet från vårt samarbete med ohappa visar värdet av att ta hjälp av en professionell kommunikationsbyrå. Vi hade tidigare svårt att kommunicera våra styrkor, både internt och externt, men nu känns det verkligen som att vi har alla delar på plats och kan satsa mot framtiden. Det har varit både roligt och lärorikt att analysera och förbättra vårt varumärke”

— Anna Eriksson Viberg, HR Manager Sweden

Föregående
Föregående

Rundvirke Skog

Nästa
Nästa

Enaco