Skapa ett attraktivt arbetsgivarvarumärke

Många företag står idag inför stora utmaningar att hitta personal som skapar nytt värde i organisationen.

Att bygga ett attraktivt arbetsgivarvarumärke är ett långsiktigt arbete som kräver struktur, beslutsamhet och regelbundna insatser – både internt och externt.

Hur ser din roll ut och hur kan vi hjälpa dig?

Som en extern kommunikationsbyrå kan vi stötta flera olika roller. Är du vd som har skött alla rekryteringar tidigare? Är du en nytillträdd eller erfaren HR-chef eller HR-specialist som behöver någon som genomför dina idéer och visioner? Eller sitter du som extern HR-konsult och behöver ett team bakom dig?

Oavsett vilken roll du sitter på, så kan vi hjälpa framåt.

  • Som vd leder du företaget mot framtida segrar och då gäller det att ha rätt kompetenser med dig på vägen. Många vd:ar ställs förr eller senare inför frågan om de ska anställa en HR-chef i företaget. Eller finns det en smartare lösning?

    Hur kan vi stötta dig?

    Som en komplett kommunikationsbyrå kan vi stötta dig i din arbetskommunikation. Vi ser till att ditt arbetsgivarvarumärke skiner starkare på arbetsmarknaden genom att se över alltifrån det grafiska uttrycket på LinkedIn till att vässa företagets övergripande renommé.

    Fördelar

    Genom att anlita oss får du en samarbetspartner som bygger ditt arbetsgivarvarumärke – utan att du behöver anställa någon. Med något av våra fasta månadsavtal vet du vad du får och vad det kommer att kosta. Tillsammans med dig bestämmer vi vilka åtgärder som ska prioriteras och sätter igång.

  • Du har idag en roll med ett brett ansvar och är i behov av stöd i kommunikationsarbetet, både internt och externt. På dagens konkurrensutsatta arbetsmarknad är det svårt att sticka ut och attrahera de bästa talangerna. Att differentiera sig från andra arbetsgivare och erbjuda något unikt och attraktivt kan vara en utmaning. Dessutom behöver du som HR-chef fokusera på att utveckla strategier för att behålla och utveckla befintliga anställda.

    Hur kan vi stötta dig?

    Utifrån ditt behov kan vi stötta dig i det strategiska och/eller operativa arbetet. Vi upprättar ett effektivt kärnteam med relevant kompetens och tillsammans planerar vi upp ett arbete som ligger inom en bestämd budget. Vi ansvarar för genomförande och uppföljning med fasta avstämningsmöten. Vi kliver in där det behövs – det kan vara att kartlägga medarbetarresan, se över innehållet på webbsidan, skriva texter, göra intervjuer med medarbetare och kunder, driva sociala medier eller producera rekryteringsstöd. Vi kan också vara ditt bollplank om du som HR-chef vill fortsätta göra delar av arbetet själv.

    Fördelar

    Samarbetet frigör både tid och resurser för att du ska kunna fokusera på andra strategiska HR-uppgifter. Tillsammans skapar vi en mer effektiv och professionell kommunikation med både nuvarande och framtida medarbetare.

  • Som HR-specialist är du en viktig kugge för företagets bemanning och arbetsmiljö. Du ser till att hitta rätt kandidater till lediga tjänster samt utveckla kompetenser hos de anställda. Den här rollen kan ibland innebära att du har mycket ansvar men inte så mycket befogenheter. Ofta förväntas du i den här rollen att stötta HR-organisationen, koordinera och dessutom producera en del material själv.

    Hur kan vi stötta dig?

    Med oss i ryggen får du en stabil partner som backar upp dig. Vi kan bl.a. hjälpa dig att utforma slagkraftiga rekryteringsannonser och övrig extern kommunikation som stärker ert arbetsgivarvarumärke. Vi har även verktyg för att skapa interna kurser som engagerar och utbildar personalen utifrån era behov. Vi ökar kännedomen och attraktionskraften för ditt företag och hittar nya vägar ut till potentiella medarbetare.

    Fördelar

    Du får direkt en kompetensförstärkning i företaget och en nivåhöjning på din arbetsgivarkommunikation. Tillsammans lyfter vi företagets renommé – både internt och på arbetsmarknaden.

  • Kanske har du blivit anlitad för att stötta och kartlägga företagets rekryterings- och kompetensbehov samt stärka de olika delarna som kan bli bättre? Toppen! Låt oss samverka för bästa resultat.

    Hur kan vi stötta dig?

    Som en komplett kommunikationsbyrå kan vi hjälpa dig med alltifrån att ta fram ett nytt grafiskt manér för Linkedin till att skapa material som kommunicerar företagets kärnvärden ut mot arbetsmarknaden. Vi kan ta fram Hållbarhets- och CSR/CSRD-rapporter som idag är en nödvändighet för alla företag.

    Fördelar

    Du kan fokusera på det du är anlitad för att göra och låta oss sköta allt det praktiska. Tillsammans kan vi göra underverk – både internt och externt.

Paket med fasta priser

Vill du veta vad det kostar? Vi har satt ihop tre olika paket med fasta antal timmar och möten så att du enkelt kan budgetera. Fokus ligger på din arbetsgivarkommunikation, men du väljer så klart själv vilka tjänster och kompetenser du vill använda timmarna till.

Ikon för paketet "Kommunikation 30"

Upp till 25 arbetstimmar per månad inklusive ett planeringsmöte. 

30 000 kr/mån 

Ikon för paketet "Kommunikation 60"

Upp till 50 arbetstimmar per månad inklusive två planeringsmöten. 

60 000 kr/mån 

Ikon för paketet "Kommunikation 90"

Upp till 75 arbetstimmar per månad inklusive två planeringsmöten. 

90 000 kr/mån 

Få hjulen att börja snurra.

Fyll i formuläret, så kontaktar vi dig och berättar mer om våra paket.

Våra expertområden

Arbetsgivarkommunikation

  • Hur ser er rekryteringsstrategi ut? Hur hittar ni nya medarbetare? Har ni svårt att attrahera rätt kompetens? Många företag står idag inför stora utmaningar att hitta personal som skapar värde i organisationen. Att bygga ett attraktivt arbetsgivarvarumärke är ett långsiktigt arbete.

    Vi hjälper er att skapa en genomtänkt strategi som stärker ert varumärke gentemot arbetsmarknaden och som lockar de rätta kompetenserna till ert företag.

  • Hur uppfattas ditt företag av arbetsmarknaden idag? Är det ett företag som lockar eller är det ett bland alla andra? Vilka värderingar sänder ni ut? Att bygga sitt arbetsgivarvarumärke är mer än att bara locka personal vid nyrekryteringar.

    Vi har lång erfarenhet av att bygga attraktiva arbetsgivarvarumärken tillsammans med våra kunder. Efter djupgående målgruppsanalyser och strategiska vägval, skapar vi ett visuellt tilltalande varumärke som attraherar nya medarbetare till ditt företag.

  • Hur går ni praktiskt tillväga vid en rekrytering? Kan det finnas andra vägar för att nå rätta kompetenserna? Hur ser introduktionen ut? En tydlig och genomarbetad kommunikationsstruktur säkerställer att ny personal känner sig välkomna, uppskattade och inspirerade.

    Vi hjälper företag att skapa välfungerande kommunikation som stödjer rekryteringsprocessen, både innan anställning och efter. Med smarta utbildningsverktyg säkerställer vi en effektiv uppstart av de nyanställda.

  • En viktig del i arbetsgivarvarumärket byggs idag digitalt. Potentiella medarbetare är både uppdaterade och pålästa om företagen de är intresserade av och de hämtar oftast informationen via nätet. Därför är det viktigt att skapa flera digitala plattformar för kommunikation och dialog med dina framtida kompetenser.

    Vi ser till att dina digitala skyltfönster är nyputsade, intresseväckande och välkomnande. Vi öppnar de digitala dörrarna för nästa generation medarbetare och skapar attraktiva, transparenta och intressanta kanaler till ditt företag.

  • Hur ser kommunikationen med arbetsmarknaden ut idag? Är du nöjd med tidigare resultat? Finns det oupptäckta vägar till de bästa kompetenserna? Genom att hitta nya arenor för dialog kan du attrahera de personer som står högst på din önskelista. Att hitta rätt kompetenser är idag en av de största utmaningarna för företagens tillväxt.

    Vi hjälper dig att utveckla din dialog med arbetsmarknaden genom kreativa upplägg och värdeskapande aktiviteter.

  • Att rekrytera är ofta en rätt omständig och dyr process, men att anställa “fel” person är avsevärt mycket dyrare. Därför är det av yttersta vikt att du har rätt rekryteringsstöd så att processen blir rätt från början.

    Vi hjälper dig att skapa presentationer, filmer och annonser som väcker nyfikenhet och intresse för ditt företag hos dina framtida stjärnor.

Resultatet från vårt samarbete med ohappa visar värdet av att ta hjälp av en professionell kommunikationsbyrå. Vi hade tidigare svårt att kommunicera våra styrkor, både internt och externt, men nu känns det verkligen som att vi har alla delar på plats och kan satsa mot framtiden. Det har varit både roligt och lärorikt att analysera och förbättra vårt varumärke
— Anna Eriksson Viberg, HR Manager Sweden

Marknadskommunikation
som bygger ditt
varumärke
och dina affärer.

En framgångsrik marknadskommunikation kräver ett konstant flöde av innehåll, kampanjer och relevant information. Ofta blir dessa arbetsuppgifter övermäktiga för bara en person vilket leder till stötvisa åtgärder, otillräckliga resultat och ett dåligt samvete.

Du kanske tänker att det blir för dyrt att anlita en byrå? Inte alls. Med något av våra månadsavtal så väljer du själv hur mycket tid och pengar du vill lägga på din marknadskommunikation.

Möte i konferensrum om marknadskommunikation

Dags att lyfta ditt företags arbetsgivarkommunikation? Hör av dig!

Olof Vestling, operativ chef på ohappa

Olof Vestling

OPERATIV CHEF

076-768 40 98

olof.vestling@ohappa.se