Allmänna vilkor för kunduppdrag.

Allmänna vilkor för kunduppdrag.

1.TILLÄMPNING 

Dessa allmänna villkor (”Villkoren”) tillämpas vid tillhanda-hållandet av strategiska och operativa kommunikations-tjänster av ohappa AB (org.nr.556776–9475, ”ohappa”) till sin kund (”Uppdragsgivaren”). Villkoren utgör en inte-grerad del av avtalet mellan ohappa och Uppdragsgivaren (var för sig benämnda som ”Part” och tillsammans ”Parterna”). Eventuella avvikelser från Villkoren måste överenskommas skriftligen för att vara gällande. 

2.GENOMFÖRANDE AV UPPDRAG

  1. Uppdrag genomförs av ohappa utifrån beställning(ar) från Uppdragsgivaren. 

  2. Om inget annat uttryckligen avtalats åtar sig ohappa inte någon exklusivitet gentemot Uppdragsgivaren.

  3. En mottagen beställning ska skriftligen bekräftas av ohappa innan uppdrag inleds. 

3.OHAPPAS ÅTAGANDEN

  1. ohappa ska utföra uppdrag enligt beställningar på ett sätt som innebär att allt levererat material är yrkesmässigt utfört och av överenskommen kvalitet.

  2. ohappa ska utse en person som har huvudansvaret för uppdraget, kundrelationen och ekonomin.

  3. ohappa ska beskriva vilka underlag, beslut, förutsättningar som behövs för att ohappa ska kunna fullgöra uppdraget inom beslutad tidsplan. 

  4. ohappa ska informera Uppdragsgivaren för det fall hinder uppstår i förhållande till överenskomna leveranser.

  5. ohappa får inte beordra produktion, tryck eller publicering innan Uppdragsgivaren lämnat sitt godkännande.

4.UPPDRAGSGIVARENS ÅTAGANDEN 

  1. Uppdragsgivaren ska utse en kontaktperson som förstår uppdragets karaktär, omfattning och avgränsningar. Kontaktpersonen ansvarar för att sam-ordna synpunkter och beslut för att skapa ett effektivt arbetsflöde. Ansvaret omfattar även att avsätta tid för möten och löpande avstämningar.

  2. Uppdragsgivaren ska i god tid förse ohappa med underlag, material och/eller annan information som behövs för att kunna leverera enligt uppdragets omfattning och tidsplan. För det fall förutsättningarna för ett beställt uppdrag förändras eller hinder uppstår ska Uppdragsgivaren utan dröjsmål meddela ohappa.

  3. Uppdragsgivaren ska ge synpunkter, godkänna förslag, ta beslut samt genomföra överenskomna arbeten i tillräckligt god tid för att ohappa ska kunna leverera enligt överens-kommen tidsplan.

5.DEBITERING 

  1. Debitering kan ske utifrån offert, fast månadskostnad eller löpande räkning. 

  2. Om inget annat särskilt är överenskommet vid beställning sker ohappas arbete på löpande räkning enligt vid var tid gällande prislista med angivna timarvoden. ohappa äger rätt att revidera timarvoden. Löpande räkning utgår från ett timarvode där grundarvode gäller för kreativt, strategiskt och ledande arbete samt arbetsmöten. För övriga arbeten såsom justeringar, publicering, uppdateringar samt korrektur tillämpas ett lägre timarvode. Utöver detta debiteras restid motsvarande 50% av den lägre arvodesnivån.

  3. För arbeten som innebär beordrad övertid (dvs. arbete som på Uppdragsgivarens instruktion behöver utföras utanför ordinarie kontorstid) debiteras dubbelt timarvode. Det är ohappas ansvar att inhämta godkännande från Uppdrags-givaren innan övertidsarbete utförs.  

  4. Kostnader förenade med en beställning kan vid behov estimeras av ohappa utifrån projektet som helhet eller utifrån delmoment med eventuella externa kostnader estimerade separat. Observera att överenskommen budget kan behöva ändras och parterna ska i sådana fall löpande stämma av behovet av ändringar. Estimat gäller endast under förutsättning att Uppdrags-givarens och ohappas åtaganden efterlevs. Ändrad tidsplan, omfattning eller förutsättningar hos Uppdragsgivaren eller ohappa kan betyda att debiteringen påverkas.

  5. Arbete kan offereras till fast pris om omfattning, tidsplan samt ingående och tillkommande delar är specificerade. 

  6. Arbete till en fast månadskostnad kan ske om det finns en tydligt avgränsad omfattning av arbetsmoment per månad och tidsperiod.

6.PRODUCERAT MATERIAL 

    1. Nyttjanderätten till allt som producerats av ohappa på uppdrag av Uppdragsgivaren tillhör Uppdragsgivaren och materialet ska på begäran överlämnas till Uppdragsgivaren. Inget av det som producerats av ohappa inom ramen för ett uppdrag får användas, varken internt eller gentemot tredje part, utan medgivande från Uppdragsgivaren.

    2. Producerat material och dokumentation lagras i minst tolv (12) månader efter uppdragets upphörande. Under denna tid har Uppdragsgivaren möjlighet att begära överlämning av materialet. Det är Uppdragsgivarens ansvar att begära ut materialet och ersätta ohappa för nedlagd tid. När den nämnda lagringsperioden har löpt ut är det tillåtet för ohappa att radera producerat material. ohappa har dock rätt att spara uppgifter för att enligt tillämplig lag kunna fullgöra sina skyldigheter som leverantör.

7.AVBESTÄLLNINGAR OCH ÄNDRINGAR

  1. Förändringar av uppdragets tidsplan, eller eventuella förseningar av beslut eller leveranser som kan påverka tidsplanen, ska i god tid framföras skriftligt av respektive Part till angiven kontaktperson. Eventuella justeringar av tids-planen till följd av ändringen görs i dialog mellan Parterna.

  2. Inbokade arbetsmöten och överenskomna tider för ut-förande av arbeten debiteras om avbokning görs mindre än fyrtioåtta (48) timmar innan överenskommen tidpunkt. Om avbokningen innebär att resor eller andra externa kostnader behöver avbeställas gäller för ohappa tillämpliga av-bokningsregler. Debitering sker för kostnader som inte kan avbeställas eller återbetalas och som därigenom drabbar ohappa samt nedlagd tid för ohappas administration.

  3. För arbeten enligt estimat i budget, offererat pris (punkt 5.4 ovan) eller fasta månadskostnader (punkt 5.5 ovan) ska avbeställningar eller ändringar från Uppdrags-givarens sida göras senast fjorton (14) dagar innan planerad projektstart genom meddelande till angiven kontaktperson. Eventuella justeringar av aktuellt estimat eller aktuell offert till följd av ändringen görs i dialog mellan Parterna.
    Om offererat uppdrag ökar i omfattning debiteras till-kommande arbeten enligt separat offert eller löpande räkning.

  4. Om avbeställningar eller ändringar sker inom kortare tid än fjorton (14) dagar från projektstart debiteras hälften av offererat pris eller en (1) månads arbete om fast månadskostnad tillämpas. 

  5. Om arbetet sker på löpande räkning äger Uppdragsgivaren rätt att avbryta arbetet med omedelbar verkan enligt skriftlig instruktion. I sådana fall ska ohappa skyndsamt tillställa Uppdragsgivaren faktura för ditintills upparbetat arvode plus trettio (30 %) procent samt eventuella ytterligare kostnader enligt punkt 7.1 ovan. 

8.FAKTURERING 

Uppdragsgivaren ska ersätta ohappa för nedlagt arbete och utlägg mot faktura. Arbeten och kostnader del-faktureras månatligen till dess att uppdraget är slutfört eller enligt överenskommelse. Betalningsvillkor är tjugo (20) dagar och dröjsmålsränta tillkommer enligt information på fakturor. Förfallna fakturor kan överlämnas till inkasso.

9.REKLAMATIONER

För det fall Uppdragsgivaren bedömer att det föreligger brister i uppdragets utförande ska Uppdragsgivaren, utan onödigt dröjsmål från och med när bristen upptäckts eller när bristen borde ha upptäckt, meddela ohappa. I sådana fall har ohappa rätt att avhjälpa bristen.

10.IMMATERIELLA RÄTTIGHETER

  1. Uppdragsgivaren får som huvudregel en överlåtbar och icke-tidsbegränsad nyttjanderätt till allt av ohappa producerat material inom ramen för ett uppdrag. Observera att det i vissa fall kan finnas tredjepartsrättigheter i för-hållande till visst material och i sådana fall ska ohappa informera Uppdragsgivaren om tredjepartsrättigheterna.  

  2. För det fall Uppdragsgivaren, inom ramen för ett uppdrag, överför material till ohappa garanterar Uppdragsgivaren att ohappas användning av materialet, inom ramen för upp-draget, inte utgör intrång i tredje parts rättighet. 

11.PERSONUPPGIFTSBEHANDLING

    1. För det fall ohappa agerar personuppgiftsbiträde för Upp-dragsgivaren ska personuppgiftsbiträdesavtal upprättas mellan Parterna. Om så inte har skett är Parterna av upp-fattningen att Parternas samarbete inte medför att ohappa agerar personuppgiftsbiträde åt Uppdragsgivaren (eller vice versa).

    2. Personuppgifter som behandlas av Parterna, i stället för eller utöver ett eventuellt personuppgiftsbiträdes-förhållande, inom ramen för uppdrag ska ske genom att vardera Part har ett självständigt personuppgiftsansvar. Om personuppgifter överförs Parterna emellan ansvarar den överförande Parten för att överföringen är laglig. 

12.SEKRETESSÅTAGANDE

    1. Ingen Part får röja konfidentiell information till tredje part utan att först inhämta den andra Partens samtycke.

    2. Sekretessåtagandet enligt ovan gäller inte konfidentiell information i) som var allmänt tillgänglig när mottagande Parten fick ta del av den eller om den efter mottagandet blivit allmänt tillgänglig på ett sätt som inte utgör brott mot Villkoren, ii) som mottagande Parten redan hade tillgång till vid tidpunkten för mottagande såvida mottagande Parten inte fått informationen från tredje part i strid med annat sekretessåtagande som mottagande Parten känt till eller borde känna till, eller iii) som mottagande Parten är skyldig att yppa eller lämna ut för att efterleva tvingande lag, beslut från skiljenämnd, myndighets- eller domstolsbeslut samt liknande former av myndighetsutövning. 

13.ANSVAR 

    1. Ingen Part kan hållas ansvarig för indirekta skador som uppstår för den andra Parten till följd av överträdelse(r) av Villkoren.

    2. ohappa ansvarar för skador upp till en (1) miljon kronor totalt per kalenderår och åtar sig att alltjämt inneha en professionell ansvarsförsäkring.

14.UPPSÄGNING

    1. Villkoren förblir gällande och verksamma under hela tiden som ohappa tillhandahåller tjänster till Uppdragsgivaren.

    2. Om inget annat är skriftligen överenskommet kan vardera Part säga upp ett avtal med tre (3) månaders upp-sägningstid. Uppsägningen ska vara skriftlig och ömsesidigt bekräftad.

    3. Vardera Part har rätt att säga upp avtalet med omedelbar verkan om den andra Parten i) i väsentligt hänseende brutit mot Villkoren eller tillämplig lag och inte vidtagit rättelse (om rättelse överhuvudtaget är möjligt) inom trettio (30) dagar från och med skriftlig anmodan därom, eller ii) inställer sina betalningar, påbörjar förhandlingar med sina borgenärer, blir föremål för ansökan om konkurs, ger in eller medger en ansökan om företagsrekonstruktion, ackord eller dylikt, upphör med sin verksamhet, träder i likvidation eller om en förvaltare utses beträffande alla eller delar av Partens tillgångar.

15.GENERELLA BESTÄMMELSER

    1. Om någon av Parterna förhindras att fullgöra sin del av Villkoren på grund av omständigheter utanför dennes kontroll som Parten inte skäligen kunde förväntas ha räknat med vid avtalets ingående och vars följder Parten inte heller kunde ha undvikit eller övervunnit, ska detta utgöra befrielsegrund som medför framflyttning av tidpunkten för prestation. Till sådana omständligheter räknas krig, upplopp, pandemi, strejk, sabotage, skadegörelse, eld-svåda, naturkatastrof, långvariga och allvarliga fel i IT- tele- eller dataförbindelser eller underleverantörs försening till följd av sådana nämnda omständigheter. 

    2. Parts underlåtenhet att tillämpa någon del av Villkoren ska inte tolkas som ett avstående från någon rättighet och underlåtenheten ska därigenom inte heller medföra att Parten förlorar rätten att senare göra rättigheten gällande.

    3. Ändringar av och tillägg till Villkoren för giltighet ska vara skriftliga och ömsesidigt godkända av Parterna.

16.TVISTLÖSNING

Villkoren ska tolkas i enlighet med svensk rätt. Eventuell tvist mellan Parterna prövas av Hälsinglands tingsrätt som första instans.

Villkoren kan komma att uppdateras. Denna version antogs den 29 juni 2023.