Vi är kommunikationsbyrån från Hälsingland som är specialiserad inom B2B.

Det är o:et i orden som gör det. Det som skiljer oss från många andra byråer därute är tre små ord –okomplicerad, orädd och odryg.

Okomplicerad betyder att vi vill vara enkla att ha att göra med. Det finns ingen anledning att krångla till saker i onödan.

Orädd står för kreativitet och kräver både mod och lyhördhet, men också för att vi står med båda fötterna på jorden och är modiga nog att våga säga ifrån när det behövs.

Odryg betyder för oss att vara prestigelös, ödmjuk och personlig, men också att verka för det goda – både i relationer och i arbetet.

ohappa är medlem i branschorganisationen Sveriges Kommunikationsbyråer Komm och har medarbetare med ARU-kompetens (auktoriserad reklamutgivare).

Välkommen till en okomplicerad, orädd och odryg kommunikationsbyrå.

Vi förstår dig.

Det finns många byråer därute som erbjuder liknande tjänster som vi, så vad är det då som gör våra samarbeten extra effektiva?

Något som vi hör ofta från våra kunder att vi verkligen förstår deras situation och behov. Att sätta oss in i deras verksamheter, att lyssna på ledningens mål och visioner, att kartlägga marknader, att prata med medarbetare och kunder – DET lägger grunden till en framgångsrik kundresa.

Hör av dig till oss. Vi förstår dig.

Om-byrån-möte-konferensrum

Så här kan vi samarbeta

  • En affärsrelation med oss börjar ofta med ett enskilt projekt. Det kan handla om att styra upp en specifik del av företagets kommunikation – en ny webb, en uppdaterad visuell identitet, ett projekt för att stärka arbetsgivarvarumärket, en kommande produktlansering, uppstart av digitala utbildningar eller en säljdrivande kampanj av något slag. Utmärkande för dessa projekt är att de är tydligt avgränsade med ett start- och stoppdatum, de offereras till fast pris eller kombineras med löpande taxa för innehåll som är svårt att definiera i förväg. Ett enskilt projekt hos oss resulterar ofta i att bli starten på en helt ny tillväxtresa.

    Vårt uppdrag

    Vi kan ha olika nivåer av drivande ansvar – antingen så har du som kund en projektledare/koordinator som är samordnande från ert håll, eller så har vi ansvaret att beslut tas och att projektet håller uppsatta tidsplaner. Här anpassar vi oss helt efter dina förutsättningar och önskemål.

    Om relationen är helt ny så behövs lite extra tid för att få grunden på plats – inläsnings- och administrationsarbetet blir lite längre än när man redan har en upparbetad relation. Ditt team hos oss sätts ihop beroende på uppdragets karaktär och en projektledare finns alltid med som kundansvarig.

    Din organisation

    De vanligaste motparterna i enskilda projekt kan vara vd, kommunikationschef, marknadsperson, säljansvarig, koordinator, HR etc.

  • Att få saker gjorda, att synas mer och att hålla uppe tempot och kvaliteten i marknads- och/eller arbetsgivarkommunikationen är önskemål som vi ofta stöter på. Företagens kommunikation blir ofta lidande när det kör ihop sig och då är vi en kompletterande resurs som kan vara drivande och proaktiva. Det kan handla om löpande hjälp med social medier, grafisk produktion och tidvis även större projekt. Arbetet utgår från någon form av budget, där vissa delar ligger som en fast kostnad per månad och större projekt som offereras beroende på omfattning. Vi är vana att snabbt sätta oss in i verksamheter så startsträckan här är kortare än du kanske kan tro.

    Vårt uppdrag

    Vi sätter ihop ett team som passar era förutsättningar och kör igång när vi har enats om ansvarsområden och budget. Vi rapporterar och driver projekten framåt, jobbar inom budgeten och håller ihop helheten – förutsatt att du som kund inte själv vill ansvara för den delen. Om uppdraget innebär att driva sociala medier och webb, så sätter vi upp en utgångsplan och jobbar med täta, korta avstämningar på vägen framåt.

    Din organisation

    Här är det ofta så att vi känner varandra på något sätt sedan tidigare. I regel finns en kontaktperson att jobba mot, inte sällan en vd, HR, sälj-/marknadschef eller koordinator. Ofta är vi ett kompletterande stöd till någon intern resurs som sköter en del själv, men som vill ha stöd och löpande hjälp i specifika projekt.

  • Här kompletterar vi både era interna resurser och eventuellt andra byråer som ni anlitar. Vi kan exempelvis arbeta med arbetsgivarkommunikation, ÅF-relationen, säljstöd, interna och externa utbildningar eller något annat som andra leverantörer inte arbetar med. För oss är det bara positivt att flera kan hjälpas åt – prestige är inget vi lägger tid på. Hos oss får du tillgång till kompletterande kompetens och driv – ett team som kan avlasta och ta hand om viktiga delar av er kommunikation.

    Vårt uppdrag

    Vi anlitas idag av flera stora företag som en kompletterande kommunikationsresurs. Vi jobbar till exempel med att stärka dessa kunders arbetsgivarvarumärke, utveckla deras eftermarknad, ta fram säljstöd, skapa framgångsrika mässkoncept, stärka ÅF-relationer, driva sociala medier samt andra uppdrag av mer strategisk karaktär.

    Inför varje år gör vi tillsammans med kunderna en plan med tillhörande budget som vi följer upp och jobbar mot. Omfattningen och storleken på uppdragen kan variera, men innehåller alltid någon form av regelbundna avstämningar samt budget- och resultatgenomgångar.

    Din organisation

    Du har en avdelning eller en tydlig roll med kommunikation eller marknad som ansvarsområde. Du känner att det finns delar av er kommunikation som kan utvecklas och stärkas, men har inte tid, lust eller idéerna att ta det vidare.

  • Här agerar vi i princip som er egen kommunikationsavdelning eller marknadsavdelning. Ett samarbete kan starta direkt på den här nivån, eller så är det en utveckling av ett samarbete på en lägre nivå. Vi blir en kreativ, självgående och strukturerad partner som kan hålla budget. Kort sagt – du får tillgång till ett team med flera olika kompetenser som passar ditt behov.

    Vårt uppdrag

    Tillsammans sätter vi en budget som vi utgår från när vi planerar och prioriterar vad resurser ska läggas på. Vi är en strategisk partner och ett bollplank som även driver det operativa arbetet framåt. Vi sätter ihop ett team från vår sida med en projektledare i spetsen. Teamet kan variera i storlek beroende på hur uppdraget utvecklas. Vi hjälper även vår kontaktperson att förankra, rapportera och hålla struktur på arbetet.

    Din organisation

    Företaget har i regel inte någon dedikerad kommunikations/marknadsansvarig, möjligtvis finns det en chef eller koordinator som ofta är överbelastad eller splittrad. Vi jobbar och rapporterar direkt mot vd eller en dubbelroll – försäljning/och marknadschef är ganska vanligt.

Med stor lyhördhet, professionalism och kompetens tog sig ohappa an uppgiften och skapade vid sidan av införsäljningsfoldrar och annonsmaterial även hemsidan ovanligtvanligtvatten.se. ohappa skapade webben utifrån vår kravställning men gav själva egen input som gjorde den ännu bättre. Uppdraget innebar även att ohappa spelade in en film, vilken blev utomordentligt bra. Skönt att arbeta med en byrå som tänker själva och levererar över förväntan – dessutom i tid!
— Andreas Bjerketorp, Affärsområdeschef/Affärsutveckling, Spendrups Bryggeri AB

Bli en av oss

Vi erbjuder både frihet och möjligheter att ta ansvar. Att känna sig delaktig i utvecklingen av ohappa och att det är okej att vara som man är – det tycker vi är viktigt. Därför verkar vi efter våra tre värdeord: okomplicerad, orädd och odryg.

Vi erbjuder en dynamisk och modern arbetsmiljö med kompetenta kollegor i ett centralt och havsnära kontor i Hudiksvall.

Spontanansökningar

Vi på ohappa är alltid intresserade av att komma i kontakt med kreativa och engagerade människor. Är du intresserad av att arbeta hos oss är du välkommen att skicka in en spontanansökan till ohappas operativa chef Olof Vestling via ett mejl:

olof.vestling@ohappa.se

Du får en bekräftelse på visat intresse när du skickar in din spontanansökan och vi återkommer till dig om och när behovet uppstår.

Porträttbild-Göran-Persson
Porträtt-Gabbe-Humlebo
Porträtt-Helena-Mood