Marknadskommunikation
som bygger ditt
varumärke
och dina affärer.

En framgångsrik marknadskommunikation kräver ett konstant flöde av innehåll, kampanjer och relevant information. Ofta blir dessa arbetsuppgifter övermäktiga för bara en person vilket leder till stötvisa åtgärder, otillräckliga resultat och ett dåligt samvete.

Du kanske tänker att det blir för dyrt att anlita en byrå? Inte alls. Med något av våra månadsavtal så väljer du själv hur mycket tid och pengar du vill lägga på din marknadskommunikation.

Möte i konferensrum om Marknadskommunikation

Hur ser din roll ut och hur kan vi hjälpa dig?

Vi kan backa upp dina egna resurser, vara ett kreativt bollplank, marknadsplanera och se till att saker blir gjorda. Oavsett hur din organisation ser ut, eller vem som har ansvar för kommunikation, kan vi hjälpa till. Du får tillgång till ett helt marknadsteam av experter – när du behöver dem. 

Vi blir helt enkelt din kommunikationsavdelning “på kran”.

  • Som vd kan det vara svårt att hinna med just marknads- och kommunikationsarbetet – inte minst internt. Dessa punkter hamnar av naturliga skäl ofta längre ner på prioritetslistan än t.ex. personalfrågor, säljaktiviteter och andra självklara fokusområden för en vd.

    Hur kan vi stötta dig?

    Om du behöver avlastning så finns vi här. Vi är vana att styra upp befintliga kanaler och driva arbetet på en nivå som är rimlig för verksamheten. En plan och budget sätts och sedan jobbar vi efter prioriteringslistan som vi har satt tillsammans. Vi tar tag i det som behövs – vi kan uppdatera webbsidan, driva sociala medier, skriva texter, skapa presentationer, producera säljstöd eller så agerar vi helt enkelt som stöd och rådgivare om du som vd vill fortsätta göra en del själv. Du kan även slussa ivriga reklamsäljare till oss så tar vi den matchen åt dig. Under arbetets gång har vi regelbundna avstämningar med dig och övriga i företagsledningen.

    Fördelar

    Som vd kan du nu i högre grad fokusera på din huvuduppgift – att leda och utveckla företaget. Företagskommunikationen blir enhetlig och uppstyrd vilket stärker ert varumärke på både marknads- och arbetsgivarsidan. Du får arbetsro i vetskapen att företagets kommunikation är genomtänkt, kontinuerlig och aktuell.

  • I den renodlade rollen som marknadschef kan vägen framåt verka rak och enkel. Marknadsföringen ska bygga varumärket samt stödja säljorganisationen som i sin tur säljer mer av era produkter eller tjänster. Rollen kräver dock en hel del strategiska och snabba beslut som sedan ska verkställas. Hinner du med allt?

    Hur kan vi stötta dig?

    Vi kan bli din operativa marknads- och kommunikationsavdelning som gör det praktiska jobbet utifrån din plan. Om du vill så kan vi även vara med i den strategiska planeringen där vi tar sikte på hur företagets kommunikation ska utvecklas i framtiden.

    Vi driver och följer upp marknadsarbetet och utifrån budget skapar vi en aktivitetsplan med en mix av fasta, återkommande delar samt rörliga projekt och åtgärder. Utifrån erfarenhet vet vi att planen troligen kommer att ändras under tiden, så tillsammans justerar vi aktivitetsplanen under regelbundna avstämningsmöten. Vi blir snabbt en naturlig del av organisationen och du skapar ett starkt och drivande team för er marknadskommunikation.

    Fördelar

    Det går i de flesta fall snabbt att räkna hem kostnaden för en extern kommunikationsavdelning  jämfört med att rekrytera eller utbilda motsvarande kompetens.  Ensam är inte stark – en person, oavsett hur kompetent den är, kan inte vara bäst på allt. Den som känner någon som är ad, copywriter, projektledare, webbredaktör och strateg samtidigt och dessutom aldrig sjuk räcker upp en hand. Ingen? Skämt åsido, den stora fördelen med en extern byrå är att snabbt kunna kalla in ett brett och kompetent arbetsteam när det behövs. Kärnteamen hos oss är slimmade och effektivt sammansatta för att sedan kunna växa ytterligare vid behov.

  • Den här klassiska dubbelrollen innehas ofta av en driven och ambitiös person som är fokuserad på resultat. Det är i grunden rätt människa på rätt plats, men i tider när försäljningen dalar så åker oftast säljaktiviteter högst upp på prioritetslistan och marknad och kommunikation blir ett dåligt samvete. Det kan bli rörigt och ryckigt, vilket är fullt förståeligt. Om det här är du, är du vår vanligaste form av motpart.

    Hur kan vi stötta dig?

    Här rekommenderar vi att vi blir en operativ marknads- eller kommunikationsavdelning som enkelt uttryckt gör jobbet och verkställer den plan vi kommer överens om. Vi tar ansvaret att planera, driva och följa upp marknads- eller kommunikationsarbetet. Utifrån budget skapar vi en aktivitetsplan med en mix av fasta, återkommande delar samt rörliga projekt och åtgärder. Utifrån erfarenhet vet vi att planen troligen kommer att ändras under tiden, så tillsammans justerar vi aktivitetsplanen under regelbundna avstämningsmöten. Fortare än man kanske tror blir vi en naturlig del av organisationen och du skapar ett starkt och drivande team för er marknadskommunikation.

    Fördelar

    Det går i de flesta fall snabbt att räkna hem kostnaden för en extern kommunikationsavdelning  jämfört med att rekrytera eller utbilda motsvarande kompetens.  Ensam är inte stark – en person, oavsett hur kompetent den är, kan inte vara bäst på allt. Den som känner någon som är ad, copy writer, projektledare, webbredaktör och strateg samtidigt och dessutom aldrig sjuk räcker upp en hand. Ingen? Skämt åsido, den stora fördelen med en extern byrå är att snabbt kunna kalla in ett brett och kompetent arbetsteam när det behövs. Kärnteamen hos oss är slimmade och effektivt sammansatta för att sedan kunna växa ytterligare vid behov.

  • Den här rollen kan ibland innebära att du har mycket ansvar men inte så mycket befogenheter. Ofta förväntas du i den här rollen att stötta sälj- och HR-organisationen, koordinera och dessutom producera en del material själv.

    Hur kan vi stötta dig?

    Vi kan hjälpa till med effektiva, strukturerade arbetssätt och nya kreativa höjder. Detta kan göra underverk för företagets kommunikation. Vi går in som ett team under dig och utvecklar företagets kommunikation tillsammans. Beroende på hur behoven ser ut så kan vi göra mycket eller lite – producera material, driva mässprojekt, jobba med strategi och varumärkesutveckling etc. Vi ser till att det finns ett rimligt förhållande mellan förväntningar och förutsättningar kontra budget. Om du vill kan du även slussa påstridiga reklamsäljare direkt till oss så tar vi diskussionen med dem.

    Fördelar

    Du får direkt en kompetensförstärkning i företaget och en nivåhöjning på kommunikationen. Vi hjälper dig också med att hitta potentialen i er kommunikation - både internt och externt. Det här kan vara ett utmärkt första steg inför att bygga en kommunikationsavdelning.

  • Större bolag har ofta en dedikerad kommunikationschef eller en marknadschef med medarbetare som helt fokuserar på kommunikation. Allt är frid och fröjd så länge arbetsbelastningen är hanterbar och medarbetarna är tillgängliga. Tills den dagen då arbetstoppen knackar på. Och tre i personalen är sjuka eller på ledighet. Och datumet för den där viktiga mässan närmar sig med stormsteg. Då blir det lätt lite stressigt. Det är inte heller ovanligt att man kör fast i gamla hjulspår rent kreativt under stressiga perioder.

    Hur kan vi stötta er?

    Även en stor kommunikationsavdelning kan behöva några nya kreativa inspel ibland. Vi kan stötta genom att bistå i projekt eller delmoment som inte hinns med eller som kommunikationsavdelningen inte kan eller vill driva. Vi är vana att samverka, förstå ramar och krav och självklart följer vi grafiska manualer och anpassar vårt arbetssätt efter dig som kund.

    Fördelar

    Effektivitet och nytänk i en härlig kombo blir ofta resultatet av våra samverkansprojekt. Saker som tidigare blev skjutna på framtiden blir nu gjorda i tid, kanske också på ett nytt sätt som berikar och skapar nya framgångar. Vi har många och långa relationer av det här slaget och vi lär ofta känna företaget och medarbetarna riktigt bra.

Paket med fasta priser

Vill du veta vad det kostar? Vi har satt ihop tre olika paket med fasta antal timmar och möten så att du enkelt kan budgetera och samtidigt få driv i din marknadskommunikation. Du väljer själv vilka kompetenser du behöver – när du behöver dem.

Ikon för paketet "Kommunikation 30"

Upp till 25 arbetstimmar per månad inklusive ett planeringsmöte. 

30 000 kr/mån 

Ikon för paketet "Kommunikation 60"

Upp till 50 arbetstimmar per månad inklusive två planeringsmöten. 

60 000 kr/mån  

Ikon för paketet "Kommunikation 90"

Upp till 75 arbetstimmar per månad inklusive två planeringsmöten. 

90 000 kr/mån 

Få bollen i rullning.

Fyll i formuläret, så kontaktar vi dig och berättar mer om våra paket.

Vad behöver du hjälp med?

Marknadskommunikation

  • Saknar ditt företag en tydlig riktning för er marknadskommunikation? Söker du en lättarbetad och effektiv arbetsprocess som ger en tydlig överblick om vägen framåt?

    Vi har lång erfarenhet av att, tillsammans med ledningsgrupper och marknadsansvariga, skapa tydliga strategier, realistiska målsättningar, genomtänkta marknads- och handlingsplaner och strukturerade budgetar – allt som behövs för att påbörja er nästa tillväxtresa.

  • Ditt varumärke är kärnan i din kommunikation. Därför bör du se till att varumärket speglar de unika fördelar och kärnvärden som ditt företag och dina produkter kännetecknar.

    Tillsammans med dig skapar vi en tydlig positionering på marknaden och bygger ett starkt varumärke som går hand i hand med ledningsgruppens strategi, mål och framtidsvision. Vi hjälper dig att analysera, utvärdera och påbörja resan mot ett engagerande och visuellt tilltalande varumärke.

  • Känns ditt marknadsarbete komplicerat, ostrukturerat och ineffektivt? Att ha en effektiv och lättarbetad struktur i arbetsprocessen gör allting så mycket enklare.

    Vi har genom åren utvecklat smarta arbetssätt som förkortar vägarna mellan oss och våra kunder. Vi arbetar digitalt i gemensamma dokument vilket ger snabba beslut och en tydlig överblick över vad som är gjort och vad som händer framåt.

  • Ditt företags digitala närvaro är ditt skyltfönster mot marknaden. Det är här dina kunder oftast får ett första intryck av ditt företag och känslan om de ska köpa dina produkter eller inte.

    Genom detaljerade analyser av dina digitala kanaler kan vi hitta de områden som kan vässas för att nå ett ännu bättre resultat. När dessa är identifierade bygger vi webbsidor, skapar inehåll till dina sociala medier och ser till att hålla kanalerna uppdaterade och intressanta. Kort sagt – det som håller ditt varumärke "top of mind" hos dina digitala besökare.

  • Att hålla kontakten med befintliga och potentiella kunder är av yttersta vikt på konkurrensutsatta marknader. Ett bra bemötande kan vara skillnaden mellan en lojal kund och en förlorad möjlighet. Hur fungerar din dialog med marknaden idag?

    Vi hjälper dig att upprätthålla en engagerande, kvalitetssäkrad och kontinuerlig dialog med dina kunder genom t.ex. sociala medier, nyhetsbrev, pressmeddelanden och snabba svar på inkommande frågor.

  • En välfungerande marknadskommunikation innefattar även gediget stöd internt. Genom att hålla personal och säljkår uppdaterade med information, strategier och säljmaterial, banar du väg för effektivitet, samhörighet och teamkänsla.

    Vi har lång erfarenhet av att optimera det interna säljstödsarbetet med hjälp av t.ex. broschyrer, produktkataloger, mässmaterial, montrar, utbildningsplattformar och säljdrivande kampanjer – allt för att skapa nya affärer.

Vi når en helt annan nivå rent kreativt och jag vet att ohappa alltid håller koll. De håller tempot och ser till att saker görs i tid och är självgående när vi har intensiva perioder. Att ha tillgång till ohappas samlade kompetens är en väldigt stor fördel för oss.
— Daniel Myrgren, Marknad- och försäljningschef, Huddig

Relaterade kundresor

Skapa ett attraktivt arbetsgivarvarumärke

Många företag står idag inför stora utmaningar att hitta personal som skapar nytt värde i organisationen.

Att bygga ett attraktivt arbetsgivarvarumärke är ett långsiktigt arbete som kräver struktur, beslutsamhet och regelbundna insatser – både internt och externt.

Möte i konferensrum om arbetsgivarvarumärke

Behöver du hjälp med ditt företags kommunikation? Hör av dig!

Anna W Engman, projektledare

Anna W Engman

PROJEKTLEDARE

073-983 48 99

anna.engman@ohappa.se

Marica Rastad, projektledare

Marica Rastad

PROJEKTLEDARE

073-086 28 01

marica.rastad@ohappa.se