Fördelar med digitala utbildningar

I sammanhanget är det uppenbart att digitala utbildningar inte bara är en investering utan också en nödvändighet. B2B-företag som använder digitala utbildningsplattformar kan stärka sitt arbetsgivarvarumärke och öka sin försäljningspotential på lång sikt genom att hålla sina medarbetare och återförsäljare engagerade, kompetenta och konkurrenskraftiga.

Behöver du fler skäl till att digital utbildning är värt att satsa på? Okej, då fortsätter vi vår lista med fördelar här:

Digitala utbildningar för HR

Perfekt för till exempel onboardning, förankring av värdegrund, rutiner och policies, mm.

  1. Skalbart. Digitala utbildningar är lätt att skala upp, vilken är stor fördel internt. Medarbetare kan gå kurser oavsett var de befinner sig, vilket är särskilt viktigt både nu och i framtiden när många jobbar hemifrån.

  2. Kostnadseffektivt. Traditionella utbildningsmetoder kan vara kostsamma och tidskrävande. Genom att övergå till digitala utbildning kan ni tjäna både tid och pengar genom att minska på resande och lokalkostnader. Dessutom kan samma utbildningsmaterial återanvändas och uppdateras enkelt över tid.

  3. Enkelt att följa upp. I plattformen är det enkelt att se vilka medarbetare som påbörjat och genomfört kurser och hur resultatet blev. Det blir också en tydlig indikation på om en kurs är rätt utformad.

Digitala utbildningar för försäljning, installation och eftermarknad

  1. För egna säljare eller återförsäljare. För säljare är det avgörande att förstå för hur produkter och tjänster fungerar och vilka fördelar de erbjuder. Det säger sig självt att det är lättare att sälja något som man känner väl till och kan förklara tydligt och pedagogiskt. Som försäljningschef, produkt- eller tjänsteägare vet du att alla som säljer har samma förutsättningar och grundargument.

  2. För eftermarknad och installatörer. Att konkret visa hur en produkt eller ett system ska användas, kopplas in eller servas, är avgörande både för rätt funktionalitet och för att spara tid och kostnader. När de som ska utföra jobbet vet hur de ska göra rätt från start, kan fel längre fram i livscykeln minimeras. Det spar både tid och kostnader och i förlängningen ett minskat antal reklamationer.

  3. Smidig uppdatering i alla led. När sortimentet utökas med nya produkter eller användningsområden är det enkelt att lägga till en uppdatering i ett befintligt kursprogram. När ny personal ska läras upp kan de snabbt komma upp på banan jämfört med traditionell utbildning.

Person som arbetar på en bärbara dator

Det finns många fördelar med digitala utbildningar.

Föregående
Föregående

Dags att skrota pärmar och papper?

Nästa
Nästa

Kunduppdrag – spela in utbildningsfilm