Vi på ohappa hjälper B2B-företag att skapa marknads- och arbetsgivarkommunikation som stärker deras tillväxtresa.

Vy över en dimmig skogssjö i Hälsingland

Hur ser din roll ut?

  • Som vd kan det vara svårt att hinna med just marknads- och kommunikationsarbetet – inte minst internt. Dessa punkter hamnar av naturliga skäl ofta längre ner på prioritetslistan än t.ex. personalfrågor, säljaktiviteter och andra självklara fokusområden för en vd.

    Hur kan vi stötta dig?

    Om du behöver avlastning så finns vi här. Vi är vana att styra upp befintliga kanaler och driva arbetet på en nivå som är rimlig för verksamheten. En plan och budget sätts och sedan jobbar vi efter prioriteringslistan som vi har satt tillsammans. Vi tar tag i det som behövs – vi kan uppdatera webbsidan, driva sociala medier, skriva texter, skapa presentationer, producera säljstöd eller så agerar vi helt enkelt som stöd och rådgivare om du som vd vill fortsätta göra en del själv. Du kan även slussa ivriga reklamsäljare till oss så tar vi den matchen åt dig. Under arbetets gång har vi regelbundna avstämningar med dig och övriga i företagsledningen.

    Fördelar

    Som vd kan du nu i högre grad fokusera på din huvuduppgift – att leda och utveckla företaget. Företagskommunikationen blir enhetlig och uppstyrd vilket stärker ert varumärke på både marknads- och arbetsgivarsidan. Du får arbetsro i vetskapen att företagets kommunikation är genomtänkt, kontinuerlig och aktuell.

  • Den här rollen kan ibland innebära att du har mycket ansvar men inte så mycket befogenheter. Ofta förväntas du i den här rollen att stötta sälj- och HR-organisationen, koordinera och dessutom producera en del material själv.

    Hur kan vi stötta dig?

    Vi kan hjälpa till med effektiva, strukturerade arbetssätt och nya kreativa höjder. Detta kan göra underverk för företagets kommunikation. Vi går in som ett team under dig och utvecklar företagets kommunikation tillsammans. Beroende på hur behoven ser ut så kan vi göra mycket eller lite – producera material, driva mässprojekt, jobba med strategi och varumärkesutveckling etc. Vi ser till att det finns ett rimligt förhållande mellan förväntningar och förutsättningar kontra budget. Om du vill kan du även slussa påstridiga reklamsäljare direkt till oss så tar vi diskussionen med dem.

    Fördelar

    Du får direkt en kompetensförstärkning i företaget och en nivåhöjning på kommunikationen. Vi hjälper dig också med att hitta potentialen i er kommunikation - både internt och externt. Det här kan vara ett utmärkt första steg inför att bygga en kommunikationsavdelning.

  • Den här klassiska dubbelrollen innehas ofta av en driven och ambitiös person som är fokuserad på resultat. Det är i grunden rätt människa på rätt plats, men i tider när försäljningen dalar så åker oftast säljaktiviteter högst upp på prioritetslistan och marknad och kommunikation blir ett dåligt samvete. Det kan bli rörigt och ryckigt, vilket är fullt förståeligt. Om det här är du, är du vår vanligaste form av motpart.

    Hur kan vi stötta dig?

    Här rekommenderar vi att vi blir en operativ marknads- eller kommunikationsavdelning som enkelt uttryckt gör jobbet och verkställer den plan vi kommer överens om. Vi tar ansvaret att planera, driva och följa upp marknads- eller kommunikationsarbetet. Utifrån budget skapar vi en aktivitetsplan med en mix av fasta, återkommande delar samt rörliga projekt och åtgärder. Utifrån erfarenhet vet vi att planen troligen kommer att ändras under tiden, så tillsammans justerar vi aktivitetsplanen under regelbundna avstämningsmöten. Fortare än man kanske tror blir vi en naturlig del av organisationen och du skapar ett starkt och drivande team för er marknadskommunikation.

    Fördelar

    Det går i de flesta fall snabbt att räkna hem kostnaden för en extern kommunikationsavdelning  jämfört med att rekrytera eller utbilda motsvarande kompetens.  Ensam är inte stark – en person, oavsett hur kompetent den är, kan inte vara bäst på allt. Den som känner någon som är ad, copy writer, projektledare, webbredaktör och strateg samtidigt och dessutom aldrig sjuk räcker upp en hand. Ingen? Skämt åsido, den stora fördelen med en extern byrå är att snabbt kunna kalla in ett brett och kompetent arbetsteam när det behövs. Kärnteamen hos oss är slimmade och effektivt sammansatta för att sedan kunna växa ytterligare vid behov.

  • Du har idag en roll med ett brett ansvar och är i behov av stöd i kommunikationsarbetet, både internt och externt. På dagens konkurrensutsatta arbetsmarknad är det svårt att sticka ut och attrahera de bästa talangerna. Att differentiera sig från andra arbetsgivare och erbjuda något unikt och attraktivt kan vara en utmaning. Dessutom behöver du som HR-chef fokusera på att utveckla strategier för att behålla och utveckla befintliga anställda.

    Hur kan vi stötta dig?

    Utifrån ditt behov kan vi stötta dig i det strategiska och/eller operativa arbetet. Vi upprättar ett effektivt kärnteam med relevant kompetens och tillsammans planerar vi upp ett arbete som ligger inom en bestämd budget. Vi ansvarar för genomförande och uppföljning med fasta avstämningsmöten. Vi kliver in där det behövs – det kan vara att kartlägga medarbetarresan, se över innehållet på webbsidan, skriva texter, göra intervjuer med medarbetare och kunder, driva sociala medier eller producera rekryteringsstöd. Vi kan också vara ditt bollplank om du som HR-chef vill fortsätta göra delar av arbetet själv.

    Fördelar

    Samarbetet frigör både tid och resurser för att du ska kunna fokusera på andra strategiska HR-uppgifter. Tillsammans skapar vi en mer effektiv och professionell kommunikation med både nuvarande och framtida medarbetare.

  • Större bolag har ofta en dedikerad kommunikationschef eller en marknadschef med medarbetare som helt fokuserar på kommunikation. Allt är frid och fröjd så länge arbetsbelastningen är hanterbar och medarbetarna är tillgängliga. Tills den dagen då arbetstoppen knackar på. Och tre i personalen är sjuka eller på ledighet. Och datumet för den där viktiga mässan närmar sig med stormsteg. Då blir det lätt lite stressigt. Det är inte heller ovanligt att man kör fast i gamla hjulspår rent kreativt under stressiga perioder.

    Hur kan vi stötta er?

    Även en stor kommunikationsavdelning kan behöva några nya kreativa inspel ibland. Vi kan stötta genom att bistå i projekt eller delmoment som inte hinns med eller som kommunikationsavdelningen inte kan eller vill driva. Vi är vana att samverka, förstå ramar och krav och självklart följer vi grafiska manualer och anpassar vårt arbetssätt efter dig som kund.

    Fördelar

    Effektivitet och nytänk i en härlig kombo blir ofta resultatet av våra samverkansprojekt. Saker som tidigare blev skjutna på framtiden blir nu gjorda i tid, kanske också på ett nytt sätt som berikar och skapar nya framgångar. Vi har många och långa relationer av det här slaget och vi lär ofta känna företaget och medarbetarna riktigt bra.

Vi kan backa upp dina egna resurser, vara ett kreativt bollplank, marknadsplanera och se till att saker blir gjorda. Oavsett hur din organisation ser ut, eller vem som har ansvar för kommunikation, kan vi hjälpa till. Du får tillgång till ett helt marknadsteam av experter – när du behöver dem. 

Vi blir helt enkelt din kommunikationsavdelning “på kran”.

Vad behöver du hjälp med?

Så här kan vi samarbeta

  • En affärsrelation med oss börjar ofta med ett enskilt projekt. Det kan handla om att styra upp en specifik del av företagets kommunikation – en ny webb, en uppdaterad visuell identitet, ett projekt för att stärka arbetsgivarvarumärket, en kommande produktlansering, uppstart av digitala utbildningar eller en säljdrivande kampanj av något slag. Utmärkande för dessa projekt är att de är tydligt avgränsade med ett start- och stoppdatum, de offereras till fast pris eller kombineras med löpande taxa för innehåll som är svårt att definiera i förväg. Ett enskilt projekt hos oss resulterar ofta i att bli starten på en helt ny tillväxtresa.

    Vårt uppdrag

    Vi kan ha olika nivåer av drivande ansvar – antingen så har du som kund en projektledare/koordinator som är samordnande från ert håll, eller så har vi ansvaret att beslut tas och att projektet håller uppsatta tidsplaner. Här anpassar vi oss helt efter dina förutsättningar och önskemål.

    Om relationen är helt ny så behövs lite extra tid för att få grunden på plats – inläsnings- och administrationsarbetet blir lite längre än när man redan har en upparbetad relation. Ditt team hos oss sätts ihop beroende på uppdragets karaktär och en projektledare finns alltid med som kundansvarig.

    Din organisation

    De vanligaste motparterna i enskilda projekt kan vara vd, kommunikationschef, marknadsperson, säljansvarig, koordinator, HR etc.

  • Att få saker gjorda, att synas mer och att hålla uppe tempot och kvaliteten i marknads- och/eller arbetsgivarkommunikationen är önskemål som vi ofta stöter på. Företagens kommunikation blir ofta lidande när det kör ihop sig och då är vi en kompletterande resurs som kan vara drivande och proaktiva. Det kan handla om löpande hjälp med social medier, grafisk produktion och tidvis även större projekt. Arbetet utgår från någon form av budget, där vissa delar ligger som en fast kostnad per månad och större projekt som offereras beroende på omfattning. Vi är vana att snabbt sätta oss in i verksamheter så startsträckan här är kortare än du kanske kan tro.

    Vårt uppdrag

    Vi sätter ihop ett team som passar era förutsättningar och kör igång när vi har enats om ansvarsområden och budget. Vi rapporterar och driver projekten framåt, jobbar inom budgeten och håller ihop helheten – förutsatt att du som kund inte själv vill ansvara för den delen. Om uppdraget innebär att driva sociala medier och webb, så sätter vi upp en utgångsplan och jobbar med täta, korta avstämningar på vägen framåt.

    Din organisation

    Här är det ofta så att vi känner varandra på något sätt sedan tidigare. I regel finns en kontaktperson att jobba mot, inte sällan en vd, HR, sälj-/marknadschef eller koordinator. Ofta är vi ett kompletterande stöd till någon intern resurs som sköter en del själv, men som vill ha stöd och löpande hjälp i specifika projekt.

  • Här kompletterar vi både era interna resurser och eventuellt andra byråer som ni anlitar. Vi kan exempelvis arbeta med arbetsgivarkommunikation, ÅF-relationen, säljstöd, interna och externa utbildningar eller något annat som andra leverantörer inte arbetar med. För oss är det bara positivt att flera kan hjälpas åt – prestige är inget vi lägger tid på. Hos oss får du tillgång till kompletterande kompetens och driv – ett team som kan avlasta och ta hand om viktiga delar av er kommunikation.

    Vårt uppdrag

    Vi anlitas idag av flera stora företag som en kompletterande kommunikationsresurs. Vi jobbar till exempel med att stärka dessa kunders arbetsgivarvarumärke, utveckla deras eftermarknad, ta fram säljstöd, skapa framgångsrika mässkoncept, stärka ÅF-relationer, driva sociala medier samt andra uppdrag av mer strategisk karaktär.

    Inför varje år gör vi tillsammans med kunderna en plan med tillhörande budget som vi följer upp och jobbar mot. Omfattningen och storleken på uppdragen kan variera, men innehåller alltid någon form av regelbundna avstämningar samt budget- och resultatgenomgångar.

    Din organisation

    Du har en avdelning eller en tydlig roll med kommunikation eller marknad som ansvarsområde. Du känner att det finns delar av er kommunikation som kan utvecklas och stärkas, men har inte tid, lust eller idéerna att ta det vidare.

  • Här agerar vi i princip som er egen kommunikationsavdelning eller marknadsavdelning. Ett samarbete kan starta direkt på den här nivån, eller så är det en utveckling av ett samarbete på en lägre nivå. Vi blir en kreativ, självgående och strukturerad partner som kan hålla budget. Kort sagt – du får tillgång till ett team med flera olika kompetenser som passar ditt behov.

    Vårt uppdrag

    Tillsammans sätter vi en budget som vi utgår från när vi planerar och prioriterar vad resurser ska läggas på. Vi är en strategisk partner och ett bollplank som även driver det operativa arbetet framåt. Vi sätter ihop ett team från vår sida med en projektledare i spetsen. Teamet kan variera i storlek beroende på hur uppdraget utvecklas. Vi hjälper även vår kontaktperson att förankra, rapportera och hålla struktur på arbetet.

    Din organisation

    Företaget har i regel inte någon dedikerad kommunikations/marknadsansvarig, möjligtvis finns det en chef eller koordinator som ofta är överbelastad eller splittrad. Vi jobbar och rapporterar direkt mot vd eller en dubbelroll – försäljning/och marknadschef är ganska vanligt.

Med stor lyhördhet, professionalism och kompetens tog sig ohappa an uppgiften och skapade vid sidan av införsäljningsfoldrar och annonsmaterial även hemsidan ovanligtvanligtvatten.se. ohappa skapade webben utifrån vår kravställning men gav själva egen input som gjorde den ännu bättre. Uppdraget innebar även att ohappa spelade in en film, vilken blev utomordentligt bra. Skönt att arbeta med en byrå som tänker själva och levererar över förväntan – dessutom i tid!
— Andreas Bjerketorp, Affärsområdeschef/Affärsutveckling, Spendrups Bryggeri AB

Behöver du hjälp med ditt företags kommunikation? Hör av dig!

Anna W Engman, projektledare

Anna W Engman

PROJEKTLEDARE

073-983 48 99

anna.engman@ohappa.se

Marica Rastad, projektledare

Marica Rastad

PROJEKTLEDARE

073-086 28 01

marica.rastad@ohappa.se