I tuffa tider kan det vara lönsamt att ha en extern marknadsavdelning
Ett vågat påstående kanske, men här tänker vi att det faktiskt kan innebära en kostnadsbesparing. Hur många egna anställda personer motsvarar kostnaden för att anlita en hel marknadsföringsbyrå med alla kompetenser man behöver? Räknar man efter så är det i många fall mer lönsamt att köpa externa tjänster i stället för att betala ut löner till en hel intern avdelning.
Minskad kostnad, ökat värde
Företagets behov av marknadsaktiviteter ökar ofta i takt med minskad orderingång och hård konkurrens – en ekvation som känns omöjlig att lösa för företagets ledning. Men vi hävdar att det går att lösa genom att anlita en extern marknadsavdelning. Företagets marknadsaktiviteter ökar, men ni slipper hantera kostnader som löner, sjukskrivningar, löneförmåner, arbetsgivaravgifter, pensioner o.s.v.
Outsourcing är en kostnadsbesparing
En gammal, väl inpräntad sanning i många ledningsgrupper, är att det är dyrt att anlita konsulter. Och det kanske det är om man samtidigt redan har en avdelning som hanterar samma arbetsuppgifter som konsulten. Poängen här är att outsourca hela avdelningen. Att anlita en extern marknadsavdelning kan faktiskt innebära en kostnadsbesparing, hur konstigt det än kan låta.
Byrån vårdar varumärket
Men hur ska en marknadsföringsbyrå förstå företagets behov, tonalitet och varumärke? Jo, men det är det som är grejen – när man jobbar som byråkonsult är steg nummer ett att sätta sig in i företagets marknadsstrategi. Man lär sig leva och andas företagets kärnvärden och budskap och utifrån det skapa innehåll som ger liv och ton till företagets varumärke. Som byrå blir man företagets marknadsröst utåt.
Alla kompetenser företaget behöver
Säg att man har en marknadsavdelning som består av åtta personer som har olika kompetenser och arbetsuppgifter. Någon är ansvarig för sociala medier och sökmotoroptimering, någon för text och bild, någon för annonsering o.s.v. Åtta heltidsanställda som medför de kostnader vi listar ovan. Alla dessa kompetenser kan man köpa genom att anlita en byrå – men till ett betydligt billigare pris än vad åtta årslöner kostar.
Vilka tjänster kan en marknadsföringsbyrå erbjuda?
Den största styrkan hos byråns medarbetare är att samtliga har ett kreativt och marknadsfokuserat sinnelag. Vi arbetar dagligen med att kläcka kreativa och affärsdrivande idéer, och har erfarenhet från flera olika branscher.
Rent praktiskt jobbar vi dagligen med följande:
Textproduktion
Bild- och filmproduktion
Publicering och annonsering på sociala medier
Trycksaker
Grafiska manualer
Kampanjer
Material till mässor och events (monter, mm)
Workshops kring varumärket
Webbinarier (från inbjudan till livesändning. All utrustning finns)
Mailutskick, t ex nyhetsbrev och direktreklam
Webbdesign och UX
Enkäter och intervjuer
Produktion av innehåll till e-kurser och LMS
…och mycket mer
Vi förstår dig
Vår slutkläm är att våga tänka nytt. I tuffa tider behöver företaget marknadsavdelningens tjänster mer än någonsin för att skapa en ökad orderingång. Våga fundera på vad som blir effektivast och att det kanske finns pengar att spara på att anlita en extern marknadsavdelning.