Ditt varumärke – omtyckt, omtalat eller bara okänt?

Hur uppfattas ditt företag på marknaden? Är ni det omtyckta företaget där alla vill jobba och där kunderna står i kö för att köpa dina produkter? Eller är ni en aktör bland alla andra med relativt okända lösningar? Att regelbundet reflektera över och ta reda på hur varumärket upplevs är viktigare än du tror.

Vad är ett varumärke?

Ett varumärke består såklart av ord, symboler, logotyper, färger etc, men glöm inte vikten av bemötande, tonalitet och attityd i mötet med kunder och anställda. Varumärket är det som gör företaget unikt och det som påverkar hur personer uppfattar företagets identitet – kort sagt, det är företagets image. Syftet och målet är att skilja företaget från andra på marknaden och få era potentiella kunder och medarbetare att välja just er i stället för konkurrenterna. Ta en stund och fundera på vilken målgrupp vill du nå och vad är det som tilltalar just dem.

Hur viktigt är varumärket?

Ett starkt varumärke kan vara avgörande för ett företags framgång och ska tas med som en viktig parameter i en lyckad marknads- och arbetsgivarkommunikation. Vissa varumärken blir omedelbart omtyckta vilket direkt leder till ökad kundlojalitet (och därmed även ökad försäljning), medan vissa får kämpa lite hårdare för att nå sin önskade status. Kom ihåg att det finns många varumärken där ute som förblir relativt okända, trots hög kvalitet eller potential. Är ni en av dem?

Kan vi förbättra vårt varumärke?

Med vad avgör egentligen om ett varumärke blir en lysande stjärna i sitt segment eller hamnar i skuggan av sina konkurrenter? Eftersom marknaden styr efterfrågan kan man tänka att det är svårt att påverka – men det är just det man kan. Marknaden kan i allra högsta grad påverkas genom en kombination av strategiska och psykologiska faktorer och det är här företaget kan kavla upp ärmarna och påverka varumärkets framgång.

Det är fullt möjligt att stärka sitt varumärkes värde genom analys, utvärdering och strategisk planering. Lägg upp en plan hur företaget ska agera inom ramen för varumärket och gärna så detaljerat som möjligt. Hur ser företaget ut? Hur låter ni? Vad ska man känna? Hur ska ni kommunicera ut varumärket till era kunder och era medarbetare?

Det går att bygga upp ett framgångsrikt varumärke, men det krävs lite jobb. Med rätt guidning och hjälp kan du ta ditt varumärke från okänt till omtyckt och omtalat. Hojta till så hjälper vi dig.

Föregående
Föregående

PowerPointen – så kan den bli bättre

Nästa
Nästa

Vi ses på VD-dagen den 2 oktober 2024