När satte du på dig kundglasögonen senast?
Har du koll på hur dina kunder uppfattar ditt företag? Att regelbundet utforska kundupplevelsen är viktigt för företagets fortsatta utveckling, och kan till och med vara avgörande för att öka marknadsandelar i en konkurrensutsatt värld där ”köpbeteende” och ”köpupplevelse” är begrepp som används allt oftare.
Skapa personas
Du har förmodligen koll på vilka dina befintliga kunder är och det är stor sannolikhet att dina framtida kunder har likadana behov som dem. Därmed har du en bild av vilka dina typiska kunder är och av dessa bilder kan du skapa s.k. fiktiva personas. Med dessa personas kan du sedan testa olika scenarier för köpupplevelse, kundbeteende med mera.
En persona skapar du genom att hitta på en typisk person som är din kund. Skriv ner så mycket information som möjligt om personen, t.ex. namn, ålder, kön, bostadsort, och gärna övriga förutsättningar. Ett tips kan vara att även skriva ihop en liten story kring personan för att enklare kunna sätta dig in i kundens köpbeteende. Vilka drivkrafter finns det att ta hänsyn till?
Bygg ett scenario
Utifrån dina fiktiva personas, sätt på dig kundglasögonen och testa hur ditt företag och dina produkter upplevs utifrån ett kundperspektiv. Testa praktiskt hur det är att kontakta ditt företag, surfa på din hemsida, googla dina produkter, lägga en vara i kundkorgen (om du har en webbutik), hitta eventuella supportfunktioner, hitta till ditt kontor, o.s.v. Det finns oändligt många scenarier och olika ingångar som påverkar kundens val av just dig och din produkt.
Se över ert innehåll
Det här är en viktig punkt att kika lite extra på. Rannsaka ert text- och bildmaterial utifrån ett kundperspektiv. Förstår kunden allt ni försöker kommunicera? Hittar kunden det den söker? Tänk på att text och bild ofta handlar om tillgänglighet och underlättar kundens köpprocess. Så att vårda och anpassa sitt innehåll till sin målgrupp är och förblir viktigt.
Lönsamma insikter
Resultatet av att utforska ditt företag utifrån och in kan ge er många kloka insikter. Kanske inser ni att vissa kunder är mer lönsamma än andra. Eller att en produkt är mer intäktsdrivande än en annan.
Så, ta på dig kundglasögonen och kliv in i rollen som kund och testa kundupplevelsen. Belöningen blir högst troligt lönsam för ditt företag.