Okreativ känsla och samma gamla tugg på brainstormingmötet?

Ohappa Kontaktbild Elisabeth
Elisabeth Bäckström, Content Manager på ohappa
25 oktober 2023


Ibland tar det helt stopp. Idéerna dyker inte upp och den kreativa processen står och stampar. Att komma fram med en ny smart och unik marknadsföringskampanj kan ibland kännas som en omöjlig nöt att knäcka. Man kanske har fått skarpa direktiv av ledningen att ta fram något nytt och fräscht, som ska hjälpa företaget att ta nya marknadsandelar ... men det där kreativa flytet vill inte riktigt infinna sig. Känner du igen dig?
Okreativ Känsla

Omvärdera gamla idéer

Under brainstormingmöten kan man ofta höra någon säga ”Det där testade vi för flera år sedan och det gav NOLL resultat”. Men tänk om kampanjen fungerar idag? Våga ta upp gamla idéer, omvärdera, stöp om och anpassa dem till dagens förutsättningar. Se över budskapet och målgruppen och fundera på hur det skulle fungera idag. Nya tider och nya tekniska lösningar kan blåsa nytt liv åt tidigare testade kampanjer.

Och när ni ändå omvärderar tidigare idéer – fundera även om era befintliga kampanjer som körs kontinuerligt år ut och år in, fortfarande ger det resultat som ni tänkt. Det är lätt hänt att man kör på i samma gamla hjulspår för att det är lättjobbat och känns tryggt.

 

Omforma mötet

En bra förutsättning för ett kreativt brainstormingmöte är att byta miljö och bjuda in en person som normalt inte är med på era möten. En okreativ gruppdynamik kan förändras direkt genom att tillföra nya intryck och insikter.

Här kan det även vara läge att ta hjälp av en extern konsult som med ett utifrån-och-in-perspektiv hjälper er att hitta ny kreativitet för er kommande kampanj.

 

Oavbruten diskussion

Uppmuntra dina kollegor att flöda idéer – högt och lågt, allt är tillåtet. Även de galnaste idéerna kan leda till riktiga guldkorn när ni fortsätter diskussionen. Vrid och vänd. Tänk om, tänk nytt och låt kreativiteten få fritt spelrum utanför den där berömda boxen. Vad är det mest oväntade vi kan göra? Hur kan vi förmedla vårt budskap med endast tre ord? Kritisera inte varandra, och håll alltid en positiv inställning. Detta är viktigt att belysa, eftersom många brainstormingmöten slutar i osämja när deltagarna känner sig emotsagda och tillrättavisade.

Alla guldkorn som kommer fram leder kanske inte till ett beslut, men leder till nästa steg i processen.

 

Behöver du hjälp att brainstorma din nästa kampanj?

Hör av dig!

 

Avatar

Marica Rastad

Projektledare

073-086 28 01 marica@ohappa.se
Avatar

Anna Engman

Projektledare

073-983 48 99 anna@ohappa.se

Fler nyheter

Omorern Logga 1080X580
Ohappa Kontaktbild Johan
Johan Silver, Art Director på ohappa
9 oktober 2023

Omodern logga – behöver den verkligen bytas ut?

En logotyp, logga eller logo, är en visuell symbol som används för att representera en organisation, företag, produkt eller varumärke. Logot...

Vi förstår dig Marknadskommunikation
Arbetsgivarvarumärke
Marica Portrait
Marica Rastad, Projektledare på ohappa
14 november 2023

Sju tips för ett starkare arbetsgivarvarumärke

För många företag är kompetensförsörjning en stor och växande utmaning. Konkurrensen om de bästa kompetenserna är tuff och därför blir det a...

Vi förstår dig Arbetsgivarkommunikation