Sju tips för ett starkare arbetsgivarvarumärke

Marica Portrait
Marica Rastad, Projektledare på ohappa
14 november 2023


För många företag är kompetensförsörjning en stor och växande utmaning. Konkurrensen om de bästa kompetenserna är tuff och därför blir det allt viktigare att bygga och underhålla ditt arbetsgivarvarumärke. I den här artikeln utforskar vi fördelarna med ett starkt arbetsgivarvarumärke samt ger dig sju konkreta tips på vad ditt företag kan göra för att bli mer attraktiva på arbetsmarknaden. Redo? Då kör vi.
Arbetsgivarvarumärke

Varför är arbetsgivarvarumärket så viktigt?

Arbetsgivarvarumärket handlar i grund och botten om hur ditt företag uppfattas som arbetsgivare. Det är organisationens rykte, känsla och identitet som arbetsplats. Så vilka fördelar kommer med ett starkt arbetsgivarvarumärke?

 

Attraktionskraft för talanger

Ett starkt arbetsgivarvarumärke gör det enklare att locka kompetenta medarbetare som delar ditt företags värderingar och vision.

 

Minskad personalomsättning

När medarbetare identifierar sig med företagets kultur och känner sig engagerade, minskar risken för personalomsättning. Det spar både tid och pengar.

 

Ökad produktivitet

När dina medarbetare är nöjda och glada är de mer benägna att vara produktiva och engagerade på arbetsplatsen. Ett starkt arbetsgivarvarumärke bidrar till att öka motivationen hos medarbetarna.

 

Ökad kundnöjdhet

Glada medarbetare ger oftast en bättre kundupplevelse. Ett positivt arbetsgivarvarumärke påverkar indirekt företagets kunder i en positiv riktning.

 

Hur kan du förbättra ditt företags arbetsgivarvarumärke?

Att stärka ett arbetsgivarvarumärke kräver en långsiktig strategi, men det viktigaste är att du börjar någonstans.

Här får du våra sju bästa tips:

  1. Definiera företagets arbetsgivarvarumärke
    Börja med att definiera vad företaget står för som arbetsgivare. Vilka är era värderingar? Hur är kulturen? Visionen? Dessa element bör genomsyra all kommunikation och alla aktiviteter – både internt och externt.

  2. Berätta er historia
    Använd gärna storytelling för att kommunicera företagets arbetsgivarvarumärke. Vad är er passion? Hur jobbar ni tillsammans? Vilka problem löser ni för era kunder?

  3. Bjud på fler perspektiv
    Genom medarbetarporträtt öppnar du upp för fler perspektiv inifrån företaget. Man får ta del av medarbetarnas syn på organisationen och varför de valt att jobba i företaget. Detta skapar en personlig koppling till potentiella medarbetare.

  4. Arbeta med anställda som ambassadörer
    Nuvarande medarbetare är de bästa ambassadörerna för företagets arbetsgivarvarumärke. Engagera medarbetare i att sprida det positiva budskapet om att arbeta för ditt företag. Varför inte bjuda in dem att gästa ert Instagramkonto en vecka vardera?

  5. Säkerställ er digitala närvaro
    En stor del av kommunikationen av arbetsgivarvarumärket sker idag digitalt. Säkerställ att ditt företag har en attraktiv webbplats och är synligt i relevanta kanaler på sociala medier. Dela regelbundet medarbetarporträtt, företagsnyheter och er expertis.

  6. Fokusera på utveckling och förmåner
    Ett konkurrenskraftigt löne- och förmånspaket är viktigt, men också möjligheter till utveckling och vidareutbildning. Visa att ditt företag investerar i medarbetarnas framtid genom att regelbundet erbjuda dem kurser, seminarier och utbildningar.

  7. Mät och anpassa
    Kontinuerlig uppföljning och mätning är viktigt för att se hur företagets arbetsgivarvarumärke utvecklas. Anpassa strategin efter behov genom att agera på feedback från medarbetare och kandidater.

I en tid då kampen om kompetenserna blir allt hårdare kan det vara avgörande att ditt företag fokuserar på att stärka ert arbetsgivarvarumärke. Genom att tydligt definiera vad ni står för, berätta en engagerande historia och skapa en kultur som värdesätter och utvecklar medarbetarna, kommer ert företag positionera sig som en attraktiv arbetsgivare och säkerställa er långsiktiga framgång i en konkurrensutsatt marknad.

Kom ihåg – ett starkt arbetsgivarvarumärke handlar inte bara om att locka talanger; det handlar också om att behålla och utveckla dem för en bättre framtid.

 

Vill du få hjälp att förbättra ditt arbetsgivarvarumärke?

Hör av dig!

 

Avatar

Marica Rastad

Projektledare

073-086 28 01 marica@ohappa.se
Avatar

Anna Engman

Projektledare

073-983 48 99 anna@ohappa.se

Fler nyheter

Okreativ Känsla
Ohappa Kontaktbild Elisabeth
Elisabeth Bäckström, Content Manager på ohappa
25 oktober 2023

Okreativ känsla och samma gamla tugg på brainstormingmötet?

Ibland tar det helt stopp. Idéerna dyker inte upp och den kreativa processen står och stampar. Att komma fram med en ny smart och unik markn...

Vi förstår dig Marknadskommunikation
Medarbetare Blog Raeng Txxifuqlbkq Unsplash
Ohappa Kontaktbild Marica
Marica Rastad, Projektledare på ohappa
28 november 2023

Medarbetarporträttet – en kraftfull metod för att stärka ditt företags arbetsgivarvarumärke

Idag är kompetensförsörjning på allas läppar och företagsledare blir alltmer medvetna om värdet av en stark strategi för arbetsgivarvarumärk...

Vi förstår dig Arbetsgivarkommunikation