DellenMejeriet | Kundresa

Från 0 till 10 miljoner liter på 5 år

Introduktion

Förpackningsdesign och kreativ marknadskommunikation för lokalproducerade mejeriprodukter

DellenMejeriet startades i Delsbo 2017 av sju eldsjälar med ett brinnande intresse för lokalproducerad mat. Vi på ohappa fick frågan om att ta fram designen för produkterna vilket resulterade i stilrena och karakteristiska förpackningar. Sedan dess har vi fått äran att följa med på DellenMejeriets tillväxtresa med ett utökat sortiment, fler förpackningsuppdrag och en kreativ marknadskommunikation.

Arbetet består bland annat av:

  • Logotyp och grafisk identitet
  • Förpackningsdesign och tonalitet
  • Responsiv webbsida
  • Innehållsproduktion (bild, text och illustration)
  • Annonsproduktion och kampanjer
  • Planering och innehåll till sociala medier

DellenMejeriet levererar mejeriprodukter gjorda av mjölk från närliggande gårdar. Syftet är att stödja de lokala mjölkbönderna, minska transporterna samt hålla landsbygden levande. Sortimentet innefattar bland annat mjölk, fil och yoghurt samt mozzarella och grillostar.

Mejeriet var bland annat först i världen med att erbjuda ett komplett Svanenmärkt sortiment med TetraPaks förpackning TetraRex® Biobased som är tillverkade av enbart växtbaserat material.

DellenMejeriets produkter finns att köpa i livsmedelsbutiker runt om i Hälsingland.

Samarbete med Tetra Pak

Först i världen med helt växtbaserade, Svanenmärkta förpackningar

2020 blev DellenMejeriet tillfrågade av Tetra Pak om de ville bli först i världen med en ny typ av Svanenmärkta förpackningar. Svaret var självklart. Då vi på ohappa hade gjort designen på de tidigare förpackningarna så fick vi även uppdraget att designa de nya.

De nya förpackningarna går under namnet TetraRex® Biobased och är tillverkade av enbart växtbaserat material. Detta bidrar till att minska användningen av fossila material. Eftersom trycktekniken var annorlunda än tidigare upplagor, så lades mycket tid på att hitta exakt rätt blandning av färger för att uppnå den önskade färgskalan. Resultatet blev förpackningar med en palett av matta, lugna färger.

Inför lanseringen tog vi även fram annonser, broschyr, affisch, rollup samt uppdaterade DellenMejeriets webbsida utifrån den nya designen. Lanseringen skedde under sommaren 2020 och de nya förpackningarna emottogs mycket väl av såväl butiker som konsumenter.

"Vi har jobbat med ohappa i flera år och är väldigt nöjda med samarbetet. Förpackningarna utmärker sig på mejerihyllorna och vi är väldigt stolta över designen. ohappa är otroligt duktiga på att ta fram förslag och genom god dialog hittar vi alltid de bästa lösningarna."

Leif Björklund, vd, DellenMejeriet