Fördelar med digitala utbildningar för HR, sälj och marknad

Ohappa Logo SOME
ohappa
8 maj 2024


I sammanhanget är det uppenbart att digitala utbildningar inte bara är en investering utan också en nödvändighet. B2B-företag som använder digitala utbildningsplattformar kan stärka sitt arbetsgivarvarumärke och öka sin försäljningspotential på lång sikt genom att hålla sina medarbetare och återförsäljare engagerade, kompetenta och konkurrenskraftiga.
Ohappa Bloggbild Dig Utb 01

Behöver du fler skäl till att digital utbildning är värt att satsa på? Okej, då fortsätter vi vår lista med fördelar här:

Digitala utbildningar för HR

Perfekt för till exempel onboardning, förankring av värdegrund, rutiner och policies, mm.

  1. Skalbart. Digitala utbildningar är lätt att skala upp, vilken är stor fördel internt. Medarbetare kan gå kurser oavsett var de befinner sig, vilket är särskilt viktigt både nu och i framtiden när många jobbar hemifrån.

  2. Kostnadseffektivt. Traditionella utbildningsmetoder kan vara kostsamma och tidskrävande. Genom att övergå till digitala utbildning kan ni tjäna både tid och pengar genom att minska på resande och lokalkostnader. Dessutom kan samma utbildningsmaterial återanvändas och uppdateras enkelt över tid.

  3. Enkelt att följa upp. I plattformen är det enkelt att se vilka medarbetare som påbörjat och genomfört kurser och hur resultatet blev. Det blir också en tydlig indikation på om en kurs är rätt utformad.

 

Digitala utbildningar för försäljning, installation och eftermarknad

  1. För egna säljare eller återförsäljare. För säljare är det avgörande att förstå för hur produkter och tjänster fungerar och vilka fördelar de erbjuder. Det säger sig självt att det är lättare att sälja något som man känner väl till och kan förklara tydligt och pedagogiskt. Som försäljningschef, produkt- eller tjänsteägare vet du att alla som säljer har samma förutsättningar och grundargument.

  2. För eftermarknad och installatörer. Att konkret visa hur en produkt eller ett system ska användas, kopplas in eller servas, är avgörande både för rätt funktionalitet och för att spara tid och kostnader. När de som ska utföra jobbet vet hur de ska göra rätt från start, kan fel längre fram i livscykeln minimeras. Det spar både tid och kostnader och i förlängningen ett minskat antal reklamationer.

  3. Smidig uppdatering i alla led. När sortimentet utökas med nya produkter eller användningsområden är det enkelt att lägga till en uppdatering i ett befintligt kursprogram. När ny personal ska läras upp kan de snabbt komma upp på banan jämfört med traditionell utbildning.

Fler nyheter

Ohappa Bloggbild Dig Utb 02
Ohappa Logo SOME
ohappa
8 maj 2024

Dags att skrota pärmar och papper en gång för alla och börja göra digitala utbildningar?

Svaret är ja – det är klart att ni ska utbilda digitalt. Det funkar lika bra oavsett om ni vill utbilda egen personal, återförsäljare, partn...

Vi förstår dig Utbildning
Ohappa Bloggbild Linda
Ohappa Logo SOME
ohappa
14 maj 2024

Välkommen Linda Persson – ny produktionsledare på ohappa

Företaget växer, och i början av maj hade vi glädjen att få välkomna en ny kollega till vårt team. Linda är ett härligt kompetenstillskott p...

Nyhet Bli en av oss Ny på jobbet