Konsten att genomföra ett lyckat webbinarium eller en livesändning
Vid det här laget har vi alla lärt oss att det finns många fördelar med att digitalisera en kurs eller att livesända ett informationsmöte. Ett modernt nytt tillvägagångssätt som vi alla tvingades anpassa oss till under covid-pandemin, men som har blivit ett positivt arv efter de jobbiga åren då vi människor inte fick ses live på ett tag. Inte minst har vi lärt oss att digitala möten är mer tidseffektiva och miljövänliga – och även kostnadsbesparande.
Att skapa ett lyckat webbinar kräver en kombination av strategi, planering och engagemang. Även om du är expert på ditt ämne som webbinariet ska handla om, och har talat inför publik många gånger förr, så är det en speciell upplevelse att tala och agera framför en kamera – och endast ha ett tyst kamerateam som publik.
Förutom att förbereda dig mentalt för att hålla i ett föredrag eller föra ett samtal digitalt i en studio, finns det en hel del praktiska förberedelser ni behöver tänka på, och som skiljer sig från ett tillfälle i en fysisk lokal med publik.
Boka lokal i tid – och säkerställ tekniken
Mycket av ert webbinarium hänger på teknik och utrustning, så se till att ni i god tid säkerställer att all teknik är bokat och att ni bestämt en inspelningslokal som är ljudsäkrad. Tänk på att det kan vara svårt att anordna ett webbinarium i en miljö som riskerar att störas av ljud utanför. Har ni tillgång till en inspelningsstudio eller en ljuddämpad lokal kommer detta förbättra era chanser betydligt att genomföra ett lyckat webbinarium.
Säkerställ även att ni använder mikrofoner i webbinariet. Detta är den viktigaste pusselbiten för att anordna en lyckad digital föreläsning. Om era tittare har svårt att höra vad ni säger, kommer de garanterat sluta lyssna och kanske till och med stänga av er sändning.
Frågor från publiken
Om ni planerar att besvara frågor från era tittare under pågående webbinarium, behöver ni bestämma hur frågorna ska tas upp i sändningen. Antingen får tittarna skicka in sina frågor i förväg, som ni sedan läser upp och besvarar i sändningen. Eller så använder ni en direktchatt, där ni har en dedikerad person som besvarar inkomna frågor direkt i chatt-tråden, och även läser upp frågor och svar som kan vara extra intressanta att ta upp.
Livesänder ni via t.ex. YouTube, Vimeo eller Big Marker finns det en chatt i anslutning till sändningen som kan användas.
Om frågor och svar sammanställs efter webbinariet är det fint att informera var och när man kan förvänta sig att det publiceras, samt att marknadsföra även detta efter publicering.
Marknadsför och informera
Gör en plan för hur ni ska förmedla och locka tittare till webbinariet. Skapa ett bokningsbart evenemang på er webb, skicka ut reklam, annonsera, informera – och gör det i god tid innan. Var inte rädd för att repetera och påminna era kunder om webbinariet. Tänk på att en digital föreläsning i stort sett har obegränsat antal platser.
Var förberedd
Skriv ett pratmanus med det du ska säga, och förbered en presentation. Tänk på att din presentation behöver ha tydlig grafik, och endast innehålla stödord. Se gärna våra tips för hur du gör en bra PowerPoint här ≫
Skapa gärna manuskort, lika som programledare brukar ha på TV. En oumbärlig hjälp utifall du kommer av dig i din föreläsning.
Förbered dig även röstmässigt. Träna rösten att tala tydligt och högt. Åter igen, om dina tittare inte hör vad du säger finns risk att de kommer stänga av er sändning.
Kör ett genrep
Lär känna studion genom att köra ett genrep. Då finns det möjlighet att ställa in kameror, testa ljud, se hur lång tid webbinariet tar, testa kameraövergångar, testköra inslag där presentation eller förinspelat material visas, att deltagarna har vatten i glasen, att hållningen håller, att sladdar är dolda i bildrutan – och att blus/skjorta är rätt knäppt. Överlag är det bra att se till att allt i studion är i ordning och att allt fungerar som det är tänkt.
Ett genrep kommer även bidra till att du känner dig med självsäker och trygg när det är dags för den riktiga sändningen.
Uppföljning efteråt
När webbinariet är genomfört har du ett utmärkt material att använda vidare eftersom webbinariet blir inspelat och kan visas i efterhand. Publicera filmen på era webbplatser, och marknadsför detta för era kunder.
Om du tar betalt för att delta på ert webbinarium går även materialet att användas på en plattform för e-kurser. Läs mer om fördelarna med digitala utbildningar ≫
Kom ihåg att skicka ett mejl till era tittare och tacka för att de deltog, samt informera var de kan se sändningen i efterhand, och om ni planerar att genomföra ytterligare webbinarium i framtiden som kan vara intressant för samma publik. Ett tips kan vara att även skicka ut en enkät till tittarna för att få respons på det som var bra och mindre bra. Läs mer i vår artikel ≫
Utvärdera inför nästa tillfälle
Gör en utvärdering av genomfört webbinarium tillsammans med teamet. Funkade allt rent tekniskt? Behöver något förbättras? För anteckningar och ta med till nästa arrangemang.
Med tipsen här ovan ökar era chanser för att producera ett lyckat webbinarium eller livesändning. Och behöver ni ytterligare tips och råd, hör av er till oss på ohappa. Vi har både erfarenhet, och även en studio inklusive kamerateam som kan hyras.
Lycka till!
Kontakta oss om du har funderingar på att anordna ett webbinarium eller en livesändning ≫